هنرهای دستی بانوان، گامی در راستای توسعه مشاغل خانگی

صنایع دستی

بانوان هنرمند، با دستان ظریف خود بر تارک دنیا نقش های از خاطره به جای می گذارند و با هنرمندی فکر و دستان خود حتی کمکی برای مخارج خانواده  هستند.

هنر بانوان می تواند چراغی برای رونق مشاغل خانگی و تولید و اشتغال باشد و هم در عرصه اقتصادی و هم اشتغال جامعه نیز موثر باشد.

نمونه های زیادی در این زمینه وجود دارد، یکی از این نمونه هاکارگاه کوچک ۷۲ طرح خاطره است. در این کارگاه چند بانوی هنرمند بروجردی گرد هم جمع می شوند و بدون شرکت در دوره های آموزشی تولیداتی از هنر دست خود را عرضه می کنند.

ناهید شعبان، بانوی هنرمندی است که در یکی از محله های قدیمی شهر بروجرد، کارگاهی کوچک از صنایع دستی را دایر کرده است و در این کارگاه کوچک علاوه بر اشتغال برای خود برای چند نفر از بانوان محله هم تولید شغل شده است.

وی، دارای مدرک دیپلم است و با وجود پذیرش در کنکور سراسری به دلیل تشکیل خانواده و علاقه به فعالیت های هنری و فرهنگی دانشگاه را ترک کرده است و هم اکنون در عرصه های مختلف قرآنی، فرهنگی و هنری مشغول به فعالیت است.

او که یک فرزند ۵ ساله دارد، کارگاهی تولیدی راه اندازی کرده است و با ارائه آموزش های مختلف در طول سال به دنبال ترویج فرهنگ اشتغال خانگی برای بانوان محله و دیگر بانوان علاقمندان شهر است.

وی با بیان اینکه سال گذشته اتفاقی رخ داد که مقدمه این کارگاه تولیدی شد، افزود: روزی برای خرید پارچه های چهل تکه رومیزی به بازار رفته بودم وقتی از بازار به منزل برگشتم دیدم که این رومیزی که به عنوان صنایع دستی سنتی در بازار به فروش می رسد از پارچه های خیلی کهنه و سرشار از آلودگی تهیه شده و  از کشورهای هندوستان و یا پاکستان وارد شده که با قیمتی بالایی هم به فروش می رسد.

وی افزود: با دیدن تکه های پارچه به یاد بازار و مقدار زیاد از این رومیزی های چهل تکه در سایز و اندازه های مختلف افتادم و از اینکه پارچه های کهنه با این قیمت به مردم به فروش می رسد بسیار ناراحت شدم.

شعبان، ادامه داد: به این فکر می کردم که اگر خوراکی کودکی روی این پارچه افتاده باشد و کودک خوراکی را به دهان بگذارد، علاوه بر آلودگی محیط ممکن است ویروس و آلودگی همراه پارچه موجب بیماری کودکان شود.

این بانوی هنرمند، بیان کرد: روزها به این موضوع و  استقبال مردم از طرحی سنتی که سنتی کشور هم نیست فکر کردم و در نهایت تصمیم گرفتم با استفاده از پارچه نو و تمیز نمونه ای از این طرح و یا بهتر از آن را تهیه کنم.

صنایع دستی

وی افزود: اولین کار را برای منزل خودم تهیه کردم از پارچه های زرق و برق دار با پوششی از پولک و منجوق تهیه کردم که هم بسیار زیباتر از نمونه خارجی بود و هم اینکه تمیز و عاری از آلودگی بود.

شعبان، ابراز کرد: اولین نمونه مورد استقبال بسیار زیاد خانواده و دوستان و آشنایان و همسایه هایی که به منزل ما می آمدند قرار گرفت.

وی افزود: استقبال خانواده باعث شد چند بار دیگر پای چرخ خیاطی نشستم و از هر کار تولیدی در مراسم های چون تولد نوزاد، جشن های تولد و مناسبت های مختلف به عنوان هدیه برای اطرافیان استفاده شد.

شعبان، که خانه دار است و از نوجوانی در مساجد به عنوان مربی آموزش نقاشی و طراحی نیز فعالیت می کند، افزود: هر روز پس از نماز بانوان خانه دار محله در مسجد می نشستند و از ساعت های بیکاری خود سخن می گفتند.

وی ادامه داد: تصمیم گرفتم طرح راه اندازی کارگاه را با چند نفر از این بانوان مطرح کنم که مورد استقبال قرار گرفت.

شعبان، گفت: با مشورت با همسرم تصمیم گرفتم قسمتی از منزل مسکونی را به عنوان کارگاه برای فعالیت های هنری و خیاطی اختصاص دهیم و با مشارکت چند نفر از دوستان کار هنرهای دستی را شروع کردیم.

وی افزود: در مدت کوتاهی کار ما تنها درست کردن رومیزی های چهل تکه با طرحی جدید و الگو گرفتن از سنت های ایرانی شد.

شعبان، ابراز کرد: نخستین کارهای دستی کارگاه در نمایشگاه‌های سطح شهر ارائه شد و مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

وی افزود: با استقبال مردم هر نوع هنری را که از کودکی یاد گرفته بودم و توانایی انجام آن را داشتم را روی کاغذ آوردیم و با شمارش انواع طرح حدود ۷۲ نوع کار دستی مختلف شد که همسرم در انتهای نوشته ۷۲ طرح یک خاطره نوشت و نام کارگاه ما ۷۲ طرح خاطره شد.

هنرمند

شعبان، عنوان کرد: هم اکنون حدود ۷۲ طرح مختلف هنری در این کارگاه تولید می شود و درآمد زایی خوبی هم به همراه داشته است.

وی بیان کرد: با استقبال مردم از تولیدات کارگاه، کار آموزش را هم شروع کردیم و بسیاری از بانوان محله در چند دوره آموزشی این کارگاه ها مشارکت کرده‌اند و هم اکنون هم در منزل خود درآمدزایی می‌کنند و هم در ساعت های فراغت از کار در منزل سرگرمی ها برای فعالیت دارند.

شعبانی، اظهار داشت: در کارهای هنری و صنایع دستی به هیچ عنوان اهل کپی برداری نیستم و تلاش می کنم هر طرح حتی الگو های سنتی را با تغییرات الگویی جدید و جذابیت بیشتری تولید شود.

وی افزود: در حد امکان تلاش می کنیم از وسایل دور ریز مانند آینه های شکسته، بطری های آب، و…برای تولیدی جدید استفاده کنیم.

شعبان، خاطرنشان کرد: با هر بار فروش تولیدات کارگاه سرمایه ای برای تولید بیشتر اضافه می شود و درآمد حاصل از فروش هر دوره  کمکی برای گذراندن زندگی و فعالیت بیشتر است.

وی با بیان اینکه برای برنامه های فرهنگی و قرآنی گاهی از هزینه شخصی استفاده می کنیم، افزود: با یاری خداوند هیچ گاه مشکل مالی نداشته ام و همواره خدا به یاری ما آمده است.

شعبانی که علاقمند به ثبت طرح چهل تکه دوزی است، افزود: اگر از هنرهای دستی بیشتر حمایت شود، قطعاً ماندگاری این هنر بیش از پیش می شود.

این بانوی هنرمند، که به همراه همسر خود از سال ۱۳۸۷ تاکنون موسسه قرآنی را راه اندازی کرده است، افزود: از ابتدای امسال نیز به عنوان رابط خواهران در کانون فرهنگی هنری مسجد فعالیت می کنم.

شعبانی،  ادامه داد: برای فعالیت فرهنگی، قرآنی و هنری خود در طول روز برنامه مشخص دارم و در اولویت همه فعالیت ها تربیت فرزند، همسر داری و خانه داری قرار دارد.

وی با تشکر از حمایت های  همسر، گفت: همسرم همیشه از هر برنامه ای که داشتم پشتیبانی کرده است و با تشویق ها خود همراه من بوده است.

حمایت از تولیدات داخلی اعم از صنایع دستی و یا تولیدات کارخانه ای و صنایع داخلی بستر تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه اشتغال و تولید ملی است.

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟