کارآفرینی که تنها با ۵ جوجه، صاحب ۷ مزرعه پرورش شتر مرغ شد

کارآفرینی که تنها با ۵ جوجه، صاحب ۷ مزرعه پرورش شتر مرغ شد

، علی‌رضا دهقانی از کارآفرینان موفق یزدی است که بعد از آن که کار در آموزش و پرورش او را راضی نکرد به عرصه تولید وارد شد و در این عرصه نیز برخلاف تصور خیلی‌ها موفقیت‌های چشمیگری بدست آورد. او اکنون یکی از بهترین و موفق‌ترین پرورش دهندگان شترمرغ در استان یزد است.

این فعال اقتصادی در خصوص شروع کار خود گفت: در ابتدای کار همه دوستان و آشنایانم معتقد بودند این کار فایده‌ای ندارد و حتی مسئولین سازمان جهاد کشاورزی نیز من را این کار منصرف می‌کردند اما به دلیل علاقه‌ای که به کار تولیدی داشتم به خدا توکل کردم و کار را شروع کردم.

دهقانی ادامه داد: در سال ۸۴ تنها با خرید ۵ جوجه شترمرغ کار را شروع کردم با گذشت دوره پرورش آن‌ها بسیاری از مسائل برای من روشن شد و ترسی که داشتم از بین رفت برای دوره بعد ۱۲ جوجه خریدم و به همین ترتیب هر سال به تعداد جوجه‌ها افزودم تا این که بعد از چند سال توانستم کار پرورش شتر مرغ را به تولید انبوه برسانم.

پرورش شترمرغ

ریسک پایین پرورش شترمرغ و سودآوری بالای آن

وی با بیان این که پرورش شترمرغ کاری باریسک پایین و سودآوری بالا است اظهار داشت: به مرور حجم کار خود را گسترش دادم و اکنون هفت مزرعه شترمرغ دارم و بالغ بر ۱۰۰۰ مزرعه نیز با مشاوره و راهنمایی من در نقاط مختلف تاسیس شده است.

دهقانی با بیان این که شهرستان تفت با داشت تعداد زیاد مزرعه پرورش شترمرغ قطب تولید و پرورش این پرنده بزرگ در استان یزد است افزود: اخیراً پیشنهاد تامین هفته‌ای ۲۴ تن گوشت شترمرغ برای کشور دبی را داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم توانایی در تامین این میزان گوشت نتوانستیم از این فرصت استفاده کنیم. باید گفت با تغییراتی که در فرهنگ مصرف مردم بوجود آمده؛ بازار محصولات شترمرغ بسیار خوب است و هنوز جا برای ورود افراد به این عرصه وجود دارد.

وی از تاثیرگذاری خود بر بسیاری از افراد برای شروع کارهای تولیدی گفت و افزود: یکی از شاگرانم در سال ۸۸ با ۵۰۰ هزار تومان کار پرورش شترمرغ را شروع کرد و اکنون سرمایه او بالغ بر دو میلیارد تومان است و یکی از موفق‌ترین افراد در عرصه پرورش و محصولات شترمرغ است.

اصلاح نژاد دام ها راهی برای اقتصادی کردن دامداری

این کارآفرین موفق به تازگی پا به یکی دیگر از عرصه‌های اقتصاد مقاومتی گذاشته و دامداری آن هم با دام‌های اصلاح نژاد شده را آغاز کرده است.

دهقانی با بیان این که دامداری امروزه مقرون به صرفه نیست اظهار داشت: در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در هر خانه‌ای حداقل ۲۰ گوسفند وجود داشت اما اکنون با بالارفتن هزینه آذوقه راندمان دامداری‌ها به شدت کاهش یافته و از این رو صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار داشت: برای افزایش راندمان در کار دامداری باید از نژادهای اصلح استفاده شود که میزان شیر و گوشت بیشتری دارند. از این رو در کار دامداری برای افزایش راندمان به اصلاح نژاد دام‌ها از طریق تلقیح تعدادی میش افشاری و بزهای پاکستانی پرداختیم.

دهقانی در خصوص مزیت این نوع دام‌‌ها گفت: این گوسفندها بیش از ۲۰۰ درصد  بازدهی بیشتری نسبت به گوسفندهای معمولی دارند؛ بزهای اصلاح شده نیز شیردهی فوق‌العاده بالایی دارند به طوری که در یک دوره شیردهی حدود یک تن شیر تولید می‌کنند.

این فعال عرصه مقاومتی کاهش هزینه‌های غیرضروری را در کار تولید ضروری دانست و افزود: بخشی از هزینه‌ آذوقه را با جمع‌آوری علف‌های هرز از سطح باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی منطقه کاهش داده ایم و از سویی دیگر با اصلاح نژاد دام‌ها سعی در اقتصادی کردن دامداری هستیم.

دهقانی در پیشنهاد به افرادی که می خواهند کار دامداری را شروع کنند گفت: بهتر است برای آشنایی با کم و کیف کار از حجم کم در حد ۲۰ الی ۳۰ دام کار خود را شروع کنند و تا می‌توانند از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند؛ اما کار پرورش شتر مرغ با توجه به وضعیت بازار اگر کسی توانایی مالی خرید ۱۰۰۰ قطعه شترمرغ را نیز دارد این کار را انجام دهد زیرا بازار آن وجود دارد و ریسک بسیار کمی دارد.

این کارآفرین موفق در مورد ویژگی اصلی خود گفت: اگر بخواهم کاری را شروع کنم دست از تلاش و کوشش برنداشته و مصرانه سعی می‌کنم آن را به بهترین نحو انجام دهم. هیچ کاری بدون مشکل نیست اما وجود این مشاکلات دلیلی نشد که از سعی و تلاش دست بردارم.

دهقانی در پاسخ به میزان ساعت کاری خود گفت: کار برای من همچون تفریح می ماند، علاقه من به کار کردن باعث شده که کارکردن برای من موجب نشاط و سرزندگی شود.

وی در توصیه به جوانان بیکار گفت: جوانان بدانند با حداقل امکانات و پول می‌توانند کسب و کار موفقی راه بیاندازند و سودآوری معقولی داشته باشند؛ پول و امکانات به تنهایی تولید و سودآوری را به دنبال نخواهد داشت این افراد هستند که باید از خودشان مایه بگذارند و نتیجه آن را ببینند.

دهقانی با اشاره به عرصه‌های مختلف تولیدی اظهار داشت: عرصه‌های متفاوتی برای خوداشتغالی افراد وجود دارد از پرورش مرغ بومی در یک اتاق ۳ در ۴ تا تولید دستگاه‌های مختلف صنعتی و… . این ها قصه نیست تجربه افرادی است که به این مسیر وارد شده و از این طریق امرار معاش می‌کنند.

منبع:افکار نیوز

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟