تولید کود ورمی کمپوست توسط کارآفرین سنقری

تولید کود ورمی کمپوست توسط کارآفرین سنقری

سازمان بسیج سازندگی در راستای ترویج و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش و از بین بردن وابستگی اقتصاد و مردمی کردن آن، اقدام به پشتیبانی از متقاضیان ایجاد و توسعه طرح های اقتصاد مقاومتی کرده  است.

ورمی کمپوست

محمدرضا حبیبی از چهره های موفق حوزه اقتصاد مقاومتی در شهرستان سنقروکلیایی با راه اندازی کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست با حمایت بسیج زمینه اشتغال فرزندان و اطرافیان خود را فراهم کرده است.

محمد رضا حبیبی در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت: بنده حدود ۵۲ سال سن دارم و ساکن روستای چشمه سنگی هستم. نزدیک به ۴ سال است که در کارگاه تولیدی کود ورمی کمپوست مشغول بکار می باشم.

وی در ادامه در خصوص نحوه کار در کارگاه تولیدی خود گفت: کود اولیه معمولا از گاوداری خریدای و تهیه می شود. کود را در محل کارگاه انبار کرده بصورتی که در جایی جهت شستشو جمع می کنیم. در قسمتی از کارگاه کودهای تهیه شده بصورت هموار قرار داده و طی ۶ الی ۷ بار با آب روان کود را شستشو می دهیم تا ضایعات داخل کود دفع شود.

ورمی کمپوست

وی گفت: بعد از شستشو بطوریکه آب زرد رنگ از زیر قسمت انبار شده کود تقریبا به آب زلال تبدیل شد کود را بصورت بسترهایی به پهنی یک متر در ارتفاع ۶ متر به بالا تا جایی که مقدور باشد در کف کارگاه قرار می دهیم. این بسترها می تواند در قطر ۳۰الی ۴۰ سانیمتری قرار گیرد. بین بسترهای کود باید فواصلی جهت آبدهی تعبیه شود که در هنگام برداشت کود ورمی کموپست جهت جابجایی دچار مشکل نشویم.

حبیبی افزود: کود ورمی کمپوست دو و نیم الی سه ماه طول می کشد تا تهیه شود. کرمهای مخصوص در این بستر خوابانده میشود و از کود اولیه تغذیه کنند تا به شکل کود جدید بنام کود ورمی کمپوست تبدیل شود.

ورمی کمپوست

وی در ادامه افزود: بسترهای ۶ الی۷ متری را به عمق ۲۰ سانتیمتری شکاف داده و کرمها در این بسترها قرار می دهیم تا تبدیل فرآیند ساخت کود ورمی کمپوست شکل گیرد. بعد از گذشت مدت ذکر شده شکل بسترهای کود کاملا تغییر می کند و بصورت پودر و دانه مانند نمایان می شود و وزن حاصله از وزن اولیه کمتر خواهد شد.

ورمی کمپوست

حبیبی بیان داشت: برای جداکردن کرم ها از محصول، کود اولیه که از گاوداری خریداری می شود را در فاصله ۱۰ سانتی متری آن قرار می دهیم و کرم ها خود به کود جدید منتقل می شود.

وی در خصوص کارگاه خود بیان داشت: این کارگاه به مساحت ۶۰۰ متر شامل امکاناتی کامل و دارای مجوز از جهاد کشاورزی با نام زاگرس غرب مشغول به تولید است.

وی در ادامه افزود: علت ساخت چنین کارگاهی نوعی خودکفایی، اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی بسیج و اشتغالزایی برای فرزندان و اطرافیان است.

این چهره موفق اقتصاد مقاومتی در پایان گفت: با وجود تحریم ها از سوی کشورهای استکبار و غربی می طلبد که عزیزان با ایجاد طرح های خود اشتغالی و خودکفایی اقتصاد مقاومتی نقش موثری در آینده کشور، خانواده، فرزندان و اطرافیان خود داشته باشند.

منبع: مرصاد نیوز

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟