از شکافته شدن سنگ سخت تا تولید فولاد با رمز «غیرت ایرانی»

از شکافته شدن سنگ سخت تا تولید فولاد با رمز «غیرت ایرانی»

معدن سنگان و تأسیس کارخانه کنسانتره و تبدیل آن به گندله از یکی از معادن سنگ آهن در شرق کشور با همت جمعی از جوانان و مهندسان با غیرت ایرانی و با بهره مندی از نیرو و توان ملی با سرمایه گذاری بانک پارسیان در قالب شرکت سرمایه گذاری پارسیان و شرکت اوپال پارسیان سنگان از جمله پروژه های عظیم ملی است که در قالب اقتصاد مقاومتی قابل ارزیابی است.

معدن سنگان

بهره برداری درست از معادن کشور نظیر سنگ آهن و جلوگیری از خام فروشی معادن، یکی از اهداف عالی کشور است که سالیان سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. بر این اساس، سیر پروژه بهره برداری از سنگ آهن ابتدا از مرحله انفجار در معدن و استحصال سنگ از دل کوه آغاز شده، سپس در مرحله کارخانه کنسانتره ، سنگ آهن تبدیل به کنسانتره می شود، بعد از آن با تاسیس کارخانه گندله، از کنسانتره، گندله ساخته شده،‌ بعد این محصول قابلیت استفاده در مرحله تولید آهن اسفنجی داشته که در نهایت محصول نهایی در مرحله تولید فولاد استفاده می شود. بدین ترتیب واضح است که صادر کردن سنگ اهن خام کمتر ارزشی برای کشور نداشته و بالعکس، راه اندازی و سپس صادر نمودن هریک از مسیرهای کنسانتره، گندله ،‌آهن اسفنجی یا فولاد،‌به مراتب ارزش افزوده بیشتری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

طرح عظیم و افتخار آفرینی که می تواند اشتغال زایی فراوانی در منطقه سنگان خراسان رضوی پدید آورده و ارز آوری گسترده ای برای کشور داشته باشد. ضمن آنکه صادرات این محصول مهم و استراتژیک علاوه بر این می تواند بر باور «ما می توانیم» جوانان ایران اسلامی اعم از مهندسان و کارفرمایان و کارگران ایرانی صحه نهاده و این مهم را به اثبات برساند که تکیه بر توان داخلی و ملی و اعتماد به استعداد ایرانی خواهد توانست قله های بزرگ پیش روی ملت را فتح نماید.

در همین زمینه برای آشنایی با روند تولید کنسانتره و طراحی و ساخت کارخانه گندله سازی و نیز انعکاس عملکرد جوانان ایرانی در خودکفایی این کارخانه و بی نیازی از واردات کالاهای اولیه صنعتی در این مجموعه عظیم و سترگ در راستای شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بر آن شدیم تا با گزارش از نزدیک در این کارخانه، بخشی از تلاش صنعتگران، کارگران و مهندسان ایرانی را بازگو نمائیم.

گفتنی است در این سلسله گزارش از توضیحات کارشناسانه مهندسان و کارگران این کارخانه نظیر مهندس احمد زاده مدیر پروژه گندله سازی، مهندس جمالی ، مهندس ارجمند و مهندس شریعتمدار از مهندسان کارخانه اپال پارسیان سنگان استفاده شده است.

 معرفی جغرافیای معدن سنگان

مجموعه کانسار های سنگ آهن سنگان در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۶۸ کیلومتری جنوب غربی تایباد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در استان خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

محدوده در برگیرنده این مجموعه کانساری به شکل مستطیلی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر می باشد که شامل کانسار های غربی (پنج کانسار تپه قرمز،A ،B ، C شمالی و C جنوبی، مرکزی و شرقی است.

حداکثر ارتفاع منطقه ۱۸۱۲ متر می‌باشد. این منطقه دارای آب و هوای کویری خشک و با متوسط بارندگی سالیانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر در سال همراه با وزش بادهای تقریباً دائمی است که در ۶ ماهه‌ی اول سال سرعت آن به بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. حداکثر درجه‌ی حرارت ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد و حداقل آن ۱۱- درجه‌ی سانتی‌گراد ثبت شده است.

دسترسی به محل کانسارهای سنگ آهن سنگان از دو مسیر آسفالته مشهد، تربت حیدریه، خواف، سنگان و مشهد، فریمان، تربت جام، تایباد و سنگان امکان پذیر می باشد. معادن سنگ آهن سنگان در فاصله ۱۸ کیلومتری سنگان از طریق جاده اختصاصی آسفالته با سنگان، خواف و تایباد در ارتباط بوده و خط آهن سراسری که از تربت حیدریه به سوی هرات در افغانستان در حال احداث می باشد، از جنوب سایت معدن سنگان عبور خواهد نمود. به عبارت دیگر معادن سنگ آهن سنگان جزو معادن مشترک میان ایران و کشور دیگر- افغانستان – است که ذخایر عظیمی از سنگ اهن تاکنون در آن شناسایی و بخش عمده آن هنوز مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

معدن سنگ

 حضور شرکت  سرمایه گذاری اوپال پارسیان در معدن سنگان

پروژه گندله سازی ۵میلیون تنی قبل از ورود شرکت اوپال پارسیان سنگان، توسط شرکت ایمیدرو «شرکت توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران» در سال ۱۳۸۹ شروع به کار کرده بود اما به دلایل فقدان منابع مالی تا دی ماه سال ۱۳۹۳ تنها با ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی به شرکت اوپال پارسیان واگذار می شود. شرکت سرمایه گذاری پارسیان با مشارکت ایمیدرو اقدام به تأسیس اوپال پارسیان سنگان با نسبت ۴۰ درصد دولتی و ۶۰ درصد شرکت سرمایه گذاری پارسیان می کند. لذا این شرکت درحال حاضر به صورت نیمه دولتی اداره می شود و قسمتی از منافع شرکت متعلق به دولت خواهد بود.

در همین زمینه شرکت پارسیان با حفظ و صیانت از اموال بیت المال و دولت اقدام به تسریع فعالیت های اجرایی می کند به نحوی که از دیماه ۱۳۹۳ تاکنون ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی مجموعه به ۹۲ درصد در شرایط فعلی رسیده است.

این درحالی است که شرکت های دیگری در همان منطقه سنگان در زمانی که معدن سنگان ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حدود ۵۲ درصد پیشرفت کرده بودند که اکنون آنها به پیشرفت ۹۶ درصدی رسیده اند و بدین ترتیب پیشرفت ۹۲ درصدی در مجموعه کارخانجات بهره برداری از طرح گندله سازی در نوع خود یک رکورد به حساب می آید. بدین ترتیب پیش بینی می شود که با تمهیداتی که پیش بینی شده با یک اختلاف جزیی با شرکت هایی از این دست در آن منطقه استراتژیک، پروژه گندله سازی به مرحله تولید برسد.

معدن سنگ

دورخیز شرکت اوپال پارسیان برای تولید ۵ میلیون تن گندله

مهندس احمد زاده مدیر پروژه گندله سازی شرکت اوپال پارسیان سنگان در این باره به خبرنگار ما گفت: شرکت اوپال پارسیان طبق تعهدات و سیاست های دولت در راستای اقتصاد مقاومتی قصد دارد تا با اجرایی کردن کارخانه گندله سازی به تولید ۵ میلیون تن گندله در سال اقدام کند کند.

وی در ادامه تاکید کرد: تولید این ۵ میلیون گندله در سال از کارخانه تولید کنسانتره ۲٫۶ میلیون تنی که خوراک گندله سازی را تأمین می کند و پیش از این توسط شرکت ایمیدرو تأسیس شده بود تامین خواهد شد. چنانچه شرکت اوپال پارسیان ، کارخانه کنسانتره با ظرفیت تولید ۲٫۶ میلیون تنی را از ایمیدرو خریداری کرده و قرار است تا میزان ظرفیت این کارخانه را ۲٫۴ میلیون تن علاوه بر ۲٫۶ میلیون فعلی افزایش داده و به مرحله ۵ میلیون تن سالیانه تولید کنسانتره برساند. بدین ترتیب است که پس از آن، این ۵ میلیون تن کنسانتره در کارخانه گندله سازی به گندله تبدیل خواهد شد.چنانچه در همین استا بنا هست تا کارخانه ۲٫۴ میلیون تنی کنسانتره هم تاسیس شود تا این خوراک به ۵ میلیون تن برسد.

مهندس احمد زاده در این باره تاکید کرد: هم اکنون قراردادهای کارخانه افزایش ظرفیت تولید کنسانتره امضا و خاک برداری های آن نیز انجام شده است.

 ۱۵ هزار تن تجهیزات نیاز احداث کارخانه گندله سازی

احداث کارخانه گندله سازی نیاز به ۱۵ هزار تن تجهیزات دارد که به حمدالله توان داخلی ما در کشور به حدی رسیده که قابلیت تامین حدود ۹ هزار تن از آن را در داخل داریم. این در حالیست که پیش از این، چنین امکانی برای تولید در داخل وجود نداشت. اما امروز تنها بخش کوچکی از این تجهیزات از خارج وارد می شود.

مهندس احمد زاده مدیر پروژه گندله سازی شرکت اوپال پارسیان سنگان در ادامه به خبرنگار ما گفت: پیمان کار این پروژه به صورت مهندسی، تأمین و اجرا بر عهده شرکت صنعتی آذران است. ما سعی کردیم در راستای کمک به اقتصاد کشور پیمان کار خود را داخلی انتخاب کنیم تا از برون رفت ارز جلوگیری شود.

احمد زاده درباره امکان و میزان اشتغال آفرینی پروژه عظیم معدن سنگان اظهار داشت: یکی از مزایای این طرح این است که برای ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم می کند. چنانچه منطقه محروم سنگان از مناطقی است که مردم نیازمند اشتغال زایی در آن هستند . در همین زمینه هم  به طور غیر مستقیم حدود ۳ هزار نفر از این پروژه صاحب شغل پایدار می شوند.در اینصورت با یک حساب سرانگشتی چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تنها با راه اندازی پروژه گندله سازی سنگان صرفه جویی در خروج ارز از کشورمی شود به طوری که اگر این شرکت ها و پروژه ها نباشد ما ناچار به خام فروشی سنگ آهن می شویم. به طوری که می دانید خام فروشی سنگ آهن نظیر خام فروشی نفت، یکی از آفت های کشور خواهد بود.

 

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟