شتاب‌دهنده‌های زیست‌فناوری در کشور توسعه می‌یابد

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی گفت: قصد داریم شتاب‌دهنده های زیست‌فناوری را در سطح کشور گسترده کرده و امکانات مختلف در این حوزه را در اختیار همه قرار دهیم.
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشست تخصصی داروهای زیست‌فناوری که توسط کارگروه پزشکی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی برگزار شده بود، بیان کرد: برای توسعه زیست فناوری مشکلات فراوانی وجود دارد که برای رفع این مشکلات به تجربه نیاز داریم.
وی افزود: باید کسانی در این راه توسعه زیست فناوری قرار گیرند که این مسیر را طی کرده و تجربه کسب کرده باشند که ستاد زیست فناوری تلاش می کند از این افراد با تجربه به عنوان راهنما استفاده کند.
وی ادامه داد: در همین راستا از افراد با تجربه در راهبری شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری استفاده می کنیم و به نوعی این شرکت ها زیر نظر مربی فعالیت کرده و راهنمایی‌هایی از آنها دریافت می‌کنند که دست‌یابی به تجربه هر کدام سال‌ها طول می‌کشد.
به گفته قانعی، تمام این فعالیت از سوی شتاب‌دهنده زیست‌فناوری نظارت شده و اجرایی می شود.
دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری، گفت: شتاب‌دهنده ها به این افراد کمک می‌کنند و پس از آن محققین می‌تواند از صندوق زیست‌فناوری برای اجرایی کردن ایده‌های خود استفاده کنند، پس برای هر اقدامی ساختاری در نظر گرفته‌ شده است.
وی بیان کرد: تمام آنچه تصور می‌کردیم در این مسیر برای محققین نیاز است به صورت ساختاری منظم فراهم کردیم.
قانعی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ گروه در “شتاب‌دهنده پرسیس” حمایت ‌شده و در حال فعالیت هستند همچنین یک روز را به عنوان «دمو دی» در نظر گرفته ایم که در این روز، هشت تولید کننده صنعتی این ۱۲ ایده را بررسی کرده و هر تولید کننده‌ای محصول را گران‌تر خرید آن را به صنعت می‌رساند.
وی با اشاره به جلوگیری از مرکزیت حمایت‌ها در تهران، گفت: به زودی شتاب‌دهنده ای در شیراز راه اندازی خواهد شد و در نظر داریم شتاب‌دهنده دیگری نیز در آینده در شمال کشور مستقر کنیم تا شتاب‌دهنده های زیست‌فناوری در سطح کشور گسترده شوند و امکانات در اختیار همه قرار گیرد.
وی توضیح داد: یکی از مزیت‌های کشور، حوزه زیست‌فناوری است و ایران قابلیت‌های فراوانی در این حوزه دارد در واقع حدود ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های زیستی در کشور داریم که در کشاورزی، صنعت و غیره فعالیت دارند.
قانعی با اشاره به این که زیست‌فناوری در ایران از بازار بزرگی برخوردار است گفت: تمامی خرید این حوزه در بیمه و برای بیماران صعب‌العلاج استفاده می‌شود تا بیمار مشکل نداشته باشد و تولید داخل نیز به ثمر برسد.
وی افزود: در مجموع مدیریت مدونی می‌شود که بازار، خریدار، تولید کننده، صندوق و حمایت با استفاده از نوآوری بخشی با یکدیگر در تعامل باشند. در عین حال که می‌توان از این بهتر هم عمل کرد، اما باید راه‌های دیگر را نیز بیاموزیم.
وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی است که به هیات علمی‌های دانشگاه‌ها داده شده است تا اساتید دانشجویان را مدیریت کرده و در راه هدف علمی درست پیش بروند. ضمن این که شرکت‌های دانش بنیان پیوست حمایت‌های جداگانه‌ای نیز دارند.
قانعی گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی مناسب، با نشست‌های منطقه‌ای که بر اساس تقسیم بندی ۱۰ گانه وزارت بهداشت در کشور در حال برگزاری است قدم‌های مناسبی در حوزه زیست فناوری برداشته شود.

منبع: خبرگزاری مهر

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟