بارش فکری یک راه عالی برای کار گروهی

بارش فکری

بارش فکری یا طوفان فکری یک روش برای برانگیختن خلاقیت در یک گروه‌، یک ساختار یا یک اثر هنری است که برای تولید تعداد زیادی ایده در مورد یک مسأله یا موضوع به کار می‌رود. بارش فکری یکی از بهترین روشها برای رسیدن به ایده های خلاقانه و خلاقیت در یک موضوع یا مسئله گروهی و حتی موضوعات و مسائل شخصی است. در این روش ابتدا از افراد خواسته می­شود به نظرات و اندیشه­ هایی برسند که حتی ممکن است در ابتدا کمی غیر عاقلانه به نظر آیند . هدف این است که برخی از این ایده‌ها را بتوان به صورت راه حل­های خلاقانه ارائه داد تا مشکل را حل کرد ، یا به ایده‌های بیشتر و جدیدتری رسید . در این شیوه هدف این است که همه­‌ی افراد شرکت داشته باشند و برای این کار برای افراد انگیزه ایجاد می­شود تا راه های تفکر معمولی خود را کنار بگذارند .

اگر گروه شما از این روش استفاده کند می­توانید از انواع تجارب اعضای گروه بهره بگیرید و در حل مسأله از آن استفاده نمائید. با این کار، ایده­‌های بسیاری بدست می­آید یعنی شما می­توانید راه حل های بهتری برای مسأله­‌ای که با آن روبرو هستید بدست آورید این  روش به ویژه هنگامی بسیار مفید است که شما بخواهید سنت­ شکنی کنید و الگوهای تفکر تثبیت شده را تغییر دهید طوری که بتوانید به روشی نو به همه چیز بنگرید  .

همچنین روش بارش فکری به شما کمک می­کند از اعضای گروه برای راه حلی که در نهایت انتخاب می­شود  نظر بخواهید (راه حلهایی که آنها خود ارائه داده­ اند.) دیگر اینکه از آنجا که روش بارش فکری جالب است به اعضای گروه کمک می­کند با یکدیگر متحد شوند و در محیطی مثبت و پر ثمر مشکلات را حل کنند .

شیوه­ ی اولیه برای روش بارش فکری توسط مدیر شرکت تبلیغاتی مادیسون اونیو، « آدکس اسبورن » در دهه‌ی ۱۹۵۰ ابداع شد . از آن زمان محققان بسیاری به این تکنیک پرداختند.

مزیت استفاده از روش بارش فکری چیست ؟

حل گروهی مسأله به روش قدیمی با مشکلات بسیار همراه است . افراد گروه که اعتماد به نفس بالایی دارند بر اعضای ضعیف­تر گروه مسلط میشوند و اعضایی که اعتماد به نفس پائینی دارند، از بیان آزادانه­‌ی ایده‌ هایشان می‌­ترسند. برخی نیز برای مطابقت داشتن با نظرات گروه تحت فشار قرار می­گیرند و یا به دلیل احترامی که برای افراد برتر و مسئول قائلند، خود را کنار می­کشند. به این صورت روش گروهی حل مشکل اغلب بی نتیجه و غیر مؤثر خواهد بود .

در مقابل روش بارش فکری محیطی آزاد فراهم می­سازد که در آن همه تشویق می­شوند شرکت کنند و نظر بدهند. نظرات متفاوت مورد استقبال قرار می­گیرند و بسیاری از مشکلات حل گروهی مسئله رفع خواهد شد. از همه­‌ی شرکت کننده­‌ها خواسته می­شود به طور کامل و عادلانه نظر دهند و افراد آزادند انواع راه‌حل­های جدید و خلاقانه را برای مسائلی که با آنها مواجه­ اند طرح کنند .

روش بارش فکری سرگرم‌کننده و جالب است و یک راه عالی برای ساختن گروه است.

گروه

روش بارش فکری در یک گروه ممکن است برای افراد با خطراتی همراه باشد . پیشنهادات با ارزش ولی عجیب در نگاه اول ممکن است احمقانه به نظر برسند . به همین دلیل لازم است همه­ی جلسات را به دقت مدیریت کنید طوری که ایده­‌ای از دست نرود و مشکلات معمول در حل مسأله گروهی خلاقیت را نابود نسازد. بنابراین در حین جلسات روش بارش فکری نباید از ایده­‌ها انتقاد شود. شما سعی کنید احتمالات را در نظر بگیرید و فرضیات غلط در مورد محدودیت­های مشکل را از میان بردارید . قضاوتها و آنالیز در این مرحله مانع از ایده­‌سازی خواهد شد . فقط در پایان جلسه­ ی بارش فکری می­توان به ارزیابی نظرات پرداخت یعنی زمانی که با استفاده از روشهای قراردادی، راه حلهایی یافت شده است.

بارش فکری

چگونه می­توان از این ابزار استفاده کرد ؟

شما غالباً می­توانید با جمع‌بندی نظرات به بهترین نتایج برسید و با مدیریت دقیق این فرآیند و پیروی از قوانینی که در اینجا گفته می‌شود بهترین نتایج را به دست آورید. به این طریق افراد را مجبور خواهید کرد که بدون مزاحمت و حواس پرتی بر موضوع تمرکز ­کنند، به حداکثر ایده‌‌هایی که می­توانید به آنها برسید می‌رسید و  احساس جالب داشتن یک گروه منسجم را خواهید داشت که پس از برگزاری موفقیت‌آمیز یک جلسه‌ی بارش فکری حاصل خواهد شد !

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟