راهکارهای موثر برای راه‌اندازی و توسعه کسب و کار خانگی(قسمت دوم)

زمان

قدم هفتم:  مدیریت زمان :

وقتی شما زمان را مدیریت می‌کنید احساس می‌کنید که کارها در کنترل شماست.

مهارتهای مدیریت زمان بازدهی شما را زیاد می‌کند و از اضافه کاری و بیهوده کاری جلوگیری می‌کند.

برخی از تکنیکهای مدیریت زمان عبارتند از :

– هدفهای کوتاه انتخاب کنید، بگویید برای هفته یا ماه بعد. هدفهای بزرگ را به هدفهای کوچکتر قابل دستیابی تقسیم کنید.

– کاری که شروع کردید به اتمام برسانید. وقتی که کاری را به پایان می‌رسانید یک احساس رضایت به شما دست می‌دهد یک انرژی مثبت روانی را بالا می‌برد.

– همه بعد از تعلیق یا تعطیلی برای تمرکز نیاز به زمان دارند به خصوص وقتی که در حال انجام کاری باشد که نیاز به تمرکز بالا دارد. هرچه تعلیق طولانی‌تر باشد به زمان بیشتری برای تمرکز دوباره احتیاج خواهد بود.

– در هر زمان یک کار انجام دهید. انجام چند کار با هم که به تمرکز زیاد احتیاج دارند موجب خستگی و کار ناشیانه می‌شود.

– تفاوت میان کارهایی که حتماً باید انجام دهید (اولویت آ) کارهایی که باید انجام دهید (اولویت ب) کارهایی که خوب است انجام شوند (اولویت ث)  را درک کنید. سپس اولویتها را رعایت کنید و آنها را به صورت آ1 آ2 ب1 ب2 و غیره رتبه بندی کنید. بعضی از مردم اولین ساعت روز خود را فقط برای کارهای مهم می‌گذرانند.

– بعد از پایان هر روز کاری، برای روز بعد برنامه ریزی کنید.

قدم هشتم : توجه به امنیت و سلامت شغلی:

منظور از امنیت و سلامت شغلی شناسایی و مدیریت خطرهای احتمالی محل کار و جلوگیری از بیماری، آسیب و مرگ و میر است.

یک کسب و کار خانگی دارای یک محل کار است به همین سبب شما موظف به بیمه کردن خود و همکارتان هستید و قانون حمایت ساماندهی مشاغل خانگی مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی و تخفیفات در نظر گرفته شده شما را در این امر یاری می نماید.

لذا به سلامتی خود و خانواده تان اهمیت دهید زیرا کسب و کار شما بدون شما قادر به ادامه نخواهد بود.

رعایت بهداشت کار، رعایت زمان استاندارد کار، ایمن سازی تجهیزات و ابزار آلات، رعایت تناسب بین ابزار کار انتخابی و فیزیک بدنی ( ارگونومی) می تواند در کاهش فطرت و سلامتی یک شاغل خانگی مؤثر باشد.

برای جبران ضررهای احتمالی انجام بیمه های زیر پیشنهاد می گردد:

– بیمه آتش سوزی و حوادث محل زندگی (صنعتی)- بیمه آتش سوزی انبارها (درصورت وجود)

– بیمه تأمین اجتماعی و بازنشستگی

– بیمه درمانی

– بهتر است در این زمینه از مشاوره یک متخصص بیمه استفاده نمایند.

قدم نهم : ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید.

براساس قانون حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی کشور و دستورالعمل های مربوطه چهار نوع مشاغل خانگی به شرح ذیل وجود دارد.

  1. مشاغل خانگی مستقل
  2. مشاغل خانگی تحت پوشش
  3. مشاغل خانگی تعاونی و تهیه و توزیع مشاغل خانگی
  4. خوشه

شما می‌توانید براساس علائق و امکانات خود یکی از ساختارهای فوق برای فعالیت را انتخاب کنید.

کار

قدم دهم : انتخاب و ثبت یک برند یا نام تجاری

در دنیای کسب و کار به طور معمول، برندها به عنوان ابزاری در جهت دستیابی به اهداف بازاریابی، نظیر توسعه سهم بازار یا افزایش تکرار خرید مصرف کنندگان قلمداد می‌شوند.

بنابراین به مدیریت برند بیش از هر چیز به عنوان یک فرایند نظام‌مند بازاریابی نگریسته می‌شود. به عنوان مثال برند می تواند با افزایش تمرکز و آگاهی مصرف کننده نسبت به یک محصول، موجب رشد سهم بازار شود و با ایجاد احساس تعلق و نزدیکی در مصرف کنندگان، زمینه ساز تکرار خرید آنها گردد. اگر چه برند می تواند تمامی این نقشها را ایفا کند اما استراتژی برند فراتر و گسترده تر از بحث بازاریابی است. گاهی اوقات خلق برند برتر، تعهد و استقامت زیادی را می طلبد و اغلب، تصمیم گیری های دشواری را ایجاب می کند. اگر استراتژی بازاریابی کاملاً منطبق با استراتژی کلی کسب و کار نباشد، احتمال شکست آن بسیار بالاست. ممکن است در پس یک برند، فعالیت های بازاریابی مناسبی انجام شده باشد اما تا زمانی که تلاشها و فعالیتهای شرکت در جهت پشتیبانی و حمایت از آن یکپارچه نشده باشند، ناگزیر با شکست مواجه خواهند شد.

لذا دارندگان کسب و کار خانگی برای حفظ و گسترش بازار نیازمند یک برند می باشند که این امر را با ائتلاف و یا جذب شدن در شبکه و یا یک پشتیبان قومی به انجام رسانند.

قدم یازدهم : ثبت رویدادهای مالی کسب و کار خانگی

بسیاری از دانشمندان معتقدند پاشنه آشیل کارآفرینان، حسابداری و مسائل مالی می باشد.

شما نیز برای شناسایی سود واقعی نیازمند ثبت هزینه ها و درآمدهای کسب و کار خود هستید.

برای تحقق این امر مخارج خانه و کسب و کار را جدا کنید و یک حساب بانکی جداگانه برای کسب و کار افتتاح نمائید.

شما می توانید بصورت دستی و یا توسط یک نرم افزار و با استفاده از یک حسابدار پاره وقت عملیات مالی خود را شامل موارد ذیل انجام دهید.

– درآمد، فروش، هزینه ها و خرید

– قیمت تمام شده

– ثبت و ضبط موجودی کالا

– صورت مغایرت بانکی

– صورتحساب سود و زیان

– تراز نامه

قدم دوازدهم : بازاریابی، تبلیغات شبکه

بازاریابی در همه کسب و کارها وجود دارد بازاریابی یعنی برنامه ریزی و اجرای عقیده، قیمت گذاری، ترویج و پخش کالاها و خدمات برای رضایت مشتریهای شما.

بازاریابی قبل از در دسترس بودن کالا و خدمات شروع می شود و معمولا تا خدمات پس از فروش و بعد از آن ادامه دارد. یک استراتژی ساده بازاریابی می تواند به صورت زیر نوشته شود : بگردید و ببینید آنها به چه چیز نیاز یا آرزوی آن را دارند سپس آن را بوجود آورده و بهترین راه برای ترویج، ارائه و فروش آن را بیابید.

اگر بازاریابی شما مؤثر نیست یک رویکرد جدید بیابید. اگر عملی است رویکردهای گوناگونی را همزمان امتحان کنید تا ببینند کدام بهتر نتیجه می دهند.

تبلیغات منظر عمومی شما است تبلیغات ترویج عمومی کالاها یا خدمات می باشد.

تبلیغات گران است و بعضی وقت ها نتیجه نمی دهد بنابراین برای یک کسب و کار خانگی با سرمایه محدود باید با دقت تحقیق کرده و دید که چه تبلیغاتی واقعاً موثر است و سپس آن را خریداری کرد. برای مثال بسیاری از کسب و کارهای خانگی یک وب سایت را بهترین تبلیغات می یابند اما بعد از صرف یک هزینه بالا برای اینکه وب سایتشان در وب قابل یافت باشد.

چرا شبکه؟ شبکه یعنی ملاقات با مردمی که برای شما و شما برای آنها کمک هستید یا بطور ساده سهم شدن در منابع. وقتی که شروع می کنید برای شکار فرصتها با شبکه های کسب و کار محلی و گروه های صنعتی برای ملاقات مردم با همفکر زمان در نظر بگیرید.

این روش به شما کمک می کند که روندهای صنعتی درک کنید، کسب و کار خود را ترویج کنید، اعتماد به نفس به دست آورید و مهارتهای خود را گسترش و رشد دهید.

شما ممکن است قصد ایجاد مشارکت استراتژیک با کسب و کارهای دیگر داشته باشید.

اگر شما شریک مناسب انتخاب کنید، هدفهای واضح و عملی مشخص کنید، یک شرکت استراتژیک به شما در مقابل رقیبانتان یک امتیاز می دهد. برای مثال اگر شما در خرید سهم با یک کسب و کار دیگر شریک شوید  می توانید قیمت بهتری بگیرید. (اما اگر مایل به رابطه طولانی هستید از چانه زنی زیاد با متصدی ملزومات خودداری کنید.) همچنین از تنظیم سند شراکت واضح با شریک خود اطمینان حاصل کنید.

این موضوع به وسیله سمینارها، کارگاه ها، دوره ها، کتابها و وب سایت ها تحت پوشش قرار گرفته است. گروه کسب و کار محلی شما یا مرکز کسب و کار ویکتوریایی میتواند به شما کمک عملی بدهد.

منبع: کتاب همه چیز درباره کسب و کارهای خانگی – رضا فریدون نژاد

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟