پیشنهادهایی برای مسجد کارآفرین

مسجد

کارآفرینی صرفاً یک امر اجتماعی‌ نیست؛ بلکه یک کار دینی و عبادت نیز قلمداد می‌گردد. لذا مناسب است مساجد در این زمینه ـ البته به شرط مهیا بودن وضعیت ـ ورود پیدا کنند.

پیشنهادهایی برای مسجد کارآفرین

۱ ـ پیشنهاد اول: یک دفتر کارآفرینی در مسجد تشکیل شود؛ البته اگر امکان احداث این دفتر از لحاظ فضای فیزیکی و جغرافیایی وجود دارد. چنانچه وضعیت مهیا نبود، می‌توان بخشی را تشکیل داد که در فضای عمومی مسجد و در ساعات غیر از اقامه نماز، جلساتی بگذارند و یک کارآفرین موفق را دعوت کنند که در این زمینه یک‌سری مسائل را مطرح کند تا جوانان جویای کار حاضر در مسجد، ایده‌هایی را از این جلسات دریافت کنند.

۲ـ پیشنهاد دوم: مساجد با مؤسسات خیریه کارآفرین مرتبط شوند. امروزه در محلات مختلف مؤسسه‌های خیریه‌ای وجود دارند که بخشی از کارها و وظایف آنها توانمندسازی افراد است. مساجد می‌توانند با این مؤسسات مرتبط شوند و افراد جویای کار را معرفی کنند تا در آن مؤسسات آموزش دیده و وارد عرصه کار شوند.

۳ـ پیشنهاد سوم: کلاس‌های آموزشی، مهارتی و انگیزشی در مساجد جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود برگزار شود تا با آموزش افراد، برای آنها انگیزه‌ای ایجاد کنند که وارد عرصه کارآفرینی شوند، روش‌هایش را بیاموزند و اطلاعات خود را تکمیل کنند.

۴ـ پیشنهاد چهارم: فراخوانی از سوی مسجد داده شود تا نمازگزاران، موقعیت‌های کاری را به امام جماعت و هیئت امناء یا به دفتری که برای کارآفرینی وجود دارد، معرفی کنند.

۵ـ پیشنهاد پنجم: مساجد، مردم را به نذر کارآفرینی یا وقف کارآفرینی تشویق کنند. مساجد می‌توانند متدینین را به این سمت سوق دهند که در این زمینه نذر کنند. لزومی ندارد نذرهای ما به غذا و خرما دادن منحصر شود. می‌توان برای کسانی که کار ندارند، نذر کرد. با پول‌هایی که به این صورت جمع می‌شود، تیم مدیریتی مسجد موقعیتی کاری و شغلی برای جوانان ایجاد کند. با این کار هم یک نذر ادا شده و هم خدمتی به جامعه ارائه می‌شود که بسیار اثربخش است.

پیش‌بینی می‌شود مردم از این امر استقبال کنند؛ چراکه بسیاری از آنها مشکلات شغلی جوانان را لمس می‌کنند.

در موضوع وقف نیز می‌توان این‌گونه عمل کرد. کسانی که می‌خواهند وقف کنند، به جای وقف در امور مذهبی و خاص که معمولاً تکراری است، در حوزه کارآفرینی وقف داشته باشند. برای مثال درآمد ملک یا مغازه خود را وقف اشتغال‌زایی جوانان کنند.

برای اجرایی کردن این پیشنهادها، امور مساجد و مراکز ذیربط باید نقش حامی را داشته باشند.

چند نکته

یکم: موضوع کارآفرینی در مسجد به آقایان منحصر نمی‌شود. اکنون خانواده‌های بی‌سرپرستی هستند که مشکل دارند. کمک به خانم‌هایی که همسر خود را از دست داده و زندگی را اداره می‌کنند، بهترین عبادت و بزرگ‌ترین خدمت به جامعه است.

دوم: احداث مراکزی مثل درمانگاه در کنار مسجد، نوعی کارآفرینی مسجد است. مسجدی که درمانگاه دارد، هم به مردم خدمات می‌دهد و هم ایجاد اشتغال می‌کند.

سوم: کارآفرینی با توجه به وضعیت جامعم ایران، قطعاً یکی از واجبات دینیِ امام جماعت و مسجد است. نباید مسجد در حل این مشکل بزرگ، منفعل باقی بماند.

حجت الاسلام علیرضا رجالی تهرانی، امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع)

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟