موانع بروز خلاقیت

خلاقیت

خلاقیت توانایی حل مسائلی است که فرد قبلاً حل آنها را نیاموخته است. با توجه با اینکه ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که در حال تغییر و تحول است نیازمند کسب مهارت‌های تفکر خلاق ، قابل انعطاف و دقیقی هستیم که علاوه بر مواجه شدن با مسائل، قادر به یافتن راه‌حل‌هایی برای آن باشیم. این مهارت‌ها باعث غنای زندگی ما شده و در حل مسائل و تصمیم‌گیری‌های مناسب به ما کمک می‌کند. همه‌ی ما با درجات مختلفی دارای استعداد و خلاقیت هستیم. و موثر بودن خلاقیت با کوشش و پشتکار ما در به کارگیری مغزمان ارتباط دارد.

اصول تفکر نقادانه

تفکر خلاق و نقادانه، اصولی را برای تفکر خلاقانه پیشنهاد می کند که در ادامه می خوانید:
۱ مهلت دادن: برای آن که بهتر بتوانید از فکر خلاق خود استفاده کنید، هر نوع تصمیم گیری و اقدامی را آنی و بلافاصله انجام ندهید. بهتر است به ذهن خود اجازه تولید راه حل های بیشتری بدهید.
۲ آزاد گذاشتن ذهن: سعی کنید ذهن خود را کنترل نکنید و آن را باز بگذارید تا هر فکری به ذهن تان بیاید. تا آن جا که می توانید سعی کنید راه حل های بیشتری به ذهن تان بیاید. راه حل های بیشتر، قدرت انتخاب بیشتری به شما می دهد و احتمال موفقیت شما را بیشتر می کند.
۳ طرح راه حل های منفی: شاید تعجب کنید، ولی در این زمینه اصلاً مهم نیست که راه حل های شما مثبت و سالم باشند. بلکه مهم این است که راه حل های شما زیاد و فراوان باشند. بنابراین، بکوشید راه حل های منفی را هم مطرح کنید. در واقع در تفکر خلاق عقیده بر آن است که حتی در راه حل های منفی بدون عملی کردن آن ها می توان نکات مثبت و مفیدی یافت. علاوه بر این، معمولاً پس از مطرح کردن چند راه حل منفی، ناگهان چندین راه حل مثبت به ذهن می آید.

خلاقیت

 

موانع خلاقیت

بعضی از افکار و عقیده های مردم به صورتی است که مانع بروز خلاقیت و تفکر خلاق در آنان می شود. در ادامه به تعدادی از این باورها و عقاید نادرست اشاره می کنیم:
۱ – برای هر مشکلی فقط یک راه حل درست و مناسب وجود دارد و اگر نتوانید به این راه حل دست یابید، قادر به حل مشکل خود نخواهید بود. این عقیده نادرست است، چون به روش های مختلفی می توان یک مشکل را حل کرد. بنابراین اگر فرد ذهن خود را باز بگذارد، می تواند مشکل را حل کند.
۲ – من قدرت خلاقیت ندارم. این باور درست نیست، حتی کودکان نیز دارای خلاقیت هستند، فقط نیازمند تمرین و تکرار است.
۳ – فقط افراد خاصی هستند که قدرت خلاقیت دارند و خلاقیت آنان بدون هیچ نوع تلاش و زحمتی خود را نشان می دهد. در حالی که واقعیت آن است که اغلب افراد خلاق نیز تلاش و کوشش می کنند تا خلاقیت خود را در عمل نشان دهند. آنان زحمت می کشند، تلاش می کنند و خلاقیت آنان بدون زحمت بروز نمی کند.
۴ – ما نمی توانیم در مقابل مشکلات مان کاری انجام دهیم یا هر کاری هم بکنیم فایده ندارد و مشکل حل نخواهد شد. این عقیده ناشی از احساس درماندگی و ناامیدی فرد است.
۵ – خلاق بودن یعنی بچگانه عمل کردن. به این افراد گفته شده که همیشه باید جدی و رسمی باشند و به همین دلیل آن ها می ترسند رفتارها و فکرهای خلاق، جدید و نو داشته باشند.
۶ – ترس از شکست خوردن. بسیاری از مردم می ترسند که در انجام کاری شکست بخورند. به همین دلیل کمتر سعی می کنند تا رفتارهای خلاق از خود نشان دهند. چون رفتارها و افکار خلاق، رفتارها و افکار جدیدی است که تا حالا تجربه و آزمایش نکرده اند.

منبع: سایت ایده و خلاقیت

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟