نحوه اجرای طرح کارورزی در ادارات‌ کار استان‌ها

علاءالدین ازوجی، مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در رابطه با آخرین جزئیات اجرای طرح کارورزی دولت اظهار داشت:  نشست توجیهی برای تمام ادارات کل کار استان‌ها توسط معاونت توسعه اشتغال وزارت کار برگزار شد.

وی افزود: در این باره تمام نکات فنی و تخصصی این طرح و زمان اجرای طرح کارورزی، اعلام شد تا متناسب با افراد ثبت‌نام شده، اقدامات بعدی پیگیری شود.

ازوجی با اشاره به اینکه تاکنون تعداد ثبت‌نام شدگان از ۶۰ هزار نفر عبور کرده است، گفت: در طرح کارورزی، سقف تعداد افراد پش‌بینی شده تقریباً پر شده است و افراد با استفاده از تسهیلات دولتی، وارد چرخه اشتغال و بازار کار خواهند شد.

جزئیات کامل طرح کارورزی وزارت کار

به گزارش فارس، این طرح تنها شامل دانش آموختگان دانشگاهی بیکار متقاضی است و بر اساس دستور العمل اجرایی آیین نامه نظام هماهنگ طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، مهمترین اهداف طرح کارورزی افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش آموختگان از طریق انتقال مهارت، تجربه در محیط کار، فراهم کردن زمینه انتقال دانش از دانش آموخته به بنگاه اقتصادی،ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان و ارتقای اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش آموختگان است.

کارورزی

شرایط متقاضیان کارورزی و بنگاه پذیرنده

از جمله شرایط متقاضیان کارورزی، داشتن حداکثر ۲۷ سال سن برای مقطع تحصیلی کاردانی، ۳۰ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی، ۳۳ سال برای مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و ۳۷ سال برای مقطع تحصیلی دکتری است.

سپری شدن حداقل ۶ ماه و حداکثر ۳ سال از تاریخ اخذ مدرک دانشگاهی، عدم سابقه شرکت در دوره کارورزی و دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت از دیگر شرایط لازم برای ثبت نام کارجویان در این سامانه است.

در مورد دانش آموختگان دانشگاهی بیکاری که دوره خدمت نظام وظیفه را گذرانده‌اند طول دوره خدمت نظام وظیفه به حداکثر سن این بند اضافه می‌شود.

به حداکثر سن ایثارگران و افراد تحت پوشش سازمانهای حمایتی موضوع این بند، ۵ سال اضافه می‌شود.

مدت انجام خدمت سربازی پس از اخذ مدرک دانشگاهی به حداکثر زمان فوق اضافه می‌شود.

کارورزانی که ظرف مدت سه ماه از شروع دوره، انصراف کتبی خود را اعلام کنند برای یکبار از موضوع این بند مستثنی می‌شوند.

بنگاه اقتصادی یا واحد پذیرنده کارورز نیز ملزم به رعایت شرایطی است از جمله اینکه دارای مجوز فعالیت از دستگاه مجری و مجوز آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد. واحد پذیرنده به ازای هر ۳ نفر شاغل بیمه شده، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز است و در صورتی که کمتر از ۳ نفر شاغل بیمه شده داشته باشد، صرفاً مجاز به پذیرش یک نفر کارورز خواهد بود.

همچنین واحد پذیرنده‌ای که دارای پروانه کسب است، باید حداقل دو سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد.

چنانچه واحد پذیرنده پس از گذشت سه ماه از شروع دوره، بدون دلیل موجه و مورد تأیید مجری استانی از ادامه همکاری با کارورز امتناع کند تا یک سال مجاز به ارائه درخواست پذیرش کارورز دیگری نخواهد بود.

کارورزی

منابع مالی طرح کارورزی از کجا تامین می‌شود؟

مهمترین منابع اجرای طرح، بودجه سنواتی دستگاههای مجری، بودجه استانها، درآمدهای ناشی از قانون هدفمند سازی یارانه ها و ردیف‌های متفرقه بودجه، کمکهای بلاعوض مردمی، سازمانهای حمایتی، موسسات خیریه و نهادهای عمومی غیر دولتی و منابع اشتغالزایی دولت است که به تصویب شورای عالی اشتغال می‌رسد.

مدت، میزان و نحوه پرداخت کمک هزینه طرح کارورزی

طول دوره کارورزی حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱۲ ماه برای هر کارورز بر اساس استاندارد های مصوب آموزشی مهارت تعیین می‌شود.مدت آموزش در هر ماه ۱۴۰ ساعت ، ساعات آموزش در هر روز حداقل ۶ و حداکثر ۸ ساعت تعیین می‌شود.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور موظف است ظرف مدت یک ماه پس از تصویب این آیین نامه نسبت به تهیه استانداردهای آموزشی اقدام و مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع دستگاههای مجری و ناظر استانی و سایر افراد و نهادهای ذیربط برساند.

کمک هزینه طرح کارورزی ماهیانه در سال ۱۳۹۴ معادل چهار میلیون ریال تعیین شده که ۷۰ درصد این مبلغ توسط واحد پذیرنده و ۳۰ درصد باقیمانده توسط دستگاه مجری به کارورز پرداخت می‌شود.میزان کمک هزینه کارورزی همه ساله توسط بالاترین مقام دستگاه ناظر تعیین وجهت اجرا ابلاغ می‌شود.

واحده پذیرنده مکلف است ماهانه بر اساس ساعات آموزش طی شده کارورز نسبت به واریز سهم خود به حساب کارورز اقدام کند.سهم دستگاه مجری پس از واریز سهم واحد پذیرنده به حساب کارورز واریز می‌شود.

پرداخت کمک هزینه سهم دستگاه مجری و واحدپذیرنده مربوط به آخرین ماه دوره کارورزی منوط به ارائه گواهینامه قبولی کارورز در آزمون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به دستگاه مجری خواهد بود.

کمک هزینه کارورزی چه زمانی قطع می‌شود؟

در صورت تعطیلی موقت واحد پذیرنده به مدت کمتر از ۳۰ روز، عدم تامین مربی جایگزین در صورت عدم حضور مربی اصلی بیش از ۷ روز آموزشی، احراز اشتغال به کار یا تحصیل کارورز،‌ غیبت کارورز در واحد پذیرنده بیش از ۱۵ روز،‌ عدم ارسال اسناد پرداخت کمک هزینه کارورزی توسط واحد پذیرنده به دستگاه ناظر در دو ماه متوالی، تعطیلی بیش از یکماه یا دائم واحد پذیرنده،‌ فوت یا از کار افتادگی کارورز، انصراف کتبی کارورز از ادامه شرکت در دوره‌ها، عدم رعایت مقررات انضباطی- آموزشی واحد پذیرنده توسط کارورزو اعلام کتبی واحد پذیرنده مبنی بر قطع همکاری با کارورز به دستگاه ناظر پرداخت کمک هزینه کارورزی متوقف می‌شود.

کارورزی طرحی آموزشی است و از لحاظ برخوردار از پوشش قانون کار و تامین اجتماعی هیچگونه حقی برای کارورز و تعهدی برای واحد پذیرنده کارورز ایجاد نمی‌کند.

در طرح کارورزی چنانچه جوانان جویای کار در کارگاه‌ها به شکل رسمی مشغول کار شوند، کارفرمایان هم معادل میزان بیمه سهم کارفرما به مدت دو سال از مشوق‌های دولت برخوردار خواهند شد.

کارورزی

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟