ابتکار جالب جوان ایرانی برای خرید کالای ایرانی

ابتکار جالب جوان ایرانی برای خرید کالای ایرانی

انواع مداررنگی و خودکار، دفتر و کاغذ، تراش و پاک‌کن در قفسه‌ها به طور منظم چیده شده‌اند. نوشته‌ای در داخل مغازه توجه‌مان را جلب می‌کند: «اینجا کالای ایرانی به فروش می‌رسد»، «چرا خارجی؟ ایرانی بخریم! ». کوروش چاووشی از آن جوان‌های پرکار و باپشتکار است که حالا دیگر در شغل خود باسابقه محسوب می‌شود. او ۱۰ سالی است که فروشگاه نوشت‌افزار دارد و در کنار آن تولید را هم شروع کرده است. چاووشی از همان ابتدا تصمیم گرفته تا وقتی کالایی نمونه تولید داخلی دارد به هیچ‌وجه جنس خارجی مشابه‌ای را برای فروش به مغازه‌اش نیاورد. گفت‌وگوی ما را با این کاسب جوان و چند نفر از مشتریانش بخوانید.

کالای ایرانی

تولید ایرانی باکیفیت است:

کوروش چاووشی از ۱۰ سال پیش که فروشگاه نوشت‌افزار برپا کرده با خود تصمیم گرفته باتلاش و پشتکار راه مشخصی را برای کاسبی انتخاب کند تا چند سال بعد بتواند با خیال راحت بگوید که پیشرفت کرده است. یکی از اصولی که او برای کاسبی خود تعیین کرده فروش کالای تولید داخلی است.
چاووشی می‌گوید: «در فروشگاه ما هیچ کالای خارجی‌ای پیدا نمی‌شود که نمونه ایرانی آن تولید شده باشد اما ما ترجیح داده باشیم از محصولات وارداتی استفاده کنیم.» این کاسب جوان معتقد است جدا از تعصب‌هایی که در کاسبی برای حمایت از دوستان تولیدکننده‌اش دارد، نوشت‌افزار ایرانی را آنقدر باکیفیت می‌داند که خریدن آنها به جای کالای خارجی برای مشتریان سودآور است: «تولیدکنندگان ایرانی در سال‌های اخیر بعد از رقابتی شدن بازار، کیفیت محصولات خود را به شدت بالا برده‌اند. به همین دلیل هم اگر خانواده‌ای تصمیم بگیرد برای فرزند دانش‌آموزش نوشت‌افزار ایرانی بخرد نه تنها از نظر اقتصادی برایش به صرفه است بلکه دفتر و مداد باکیفیتی می‌خرد که رضایتش را جلب خواهد کرد. ضمن اینکه تولیدات ایرانی کاملاً باسلیقه مردم همخوانی دارد و مطابق با فرهنگ آنها عرضه می‌شود.» آن‌طور که چاووشی می‌گوید بخش عمده‌ای از کالاهای وارداتی در صنف او بی‌کیفیت هستند و واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، ارزان‌ترین کالاهای آن طرف آب‌ها را می‌خرند و با قیمتی بالاتر به مشتریان داخلی می‌فروشند. ‌کاری که او تا امروز در برابر انجام آن مقاومت کرده و حتی وسوسه بیشتر بودن درآمدش هم نتوانسته ذره‌ای در تصمیم او تأثیر بگذارد.

کالای ایرانی

نان سر سفره هزاران نفر:

چاووشی تجربه‌های جالبی از اصرار برای فروش کالای ایرانی دارد. می‌گوید: «یک شرکت تولید نوشت‌افزار ایرانی هست که از ابتدا با روند فعالیت آنها آشنایی و نسبت به کیفیت محصولاتشان اطمینان داشتم. به همین دلیل هم به همه مشتریانم توصیه می‌کردم دفترها، کلاسورها و زونکن‌های تولید این شرکت را امتحان کنند. در قراردادی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشتم طرف مقابل اصرار داشت تعداد زیادی دفتر و کلاسور خارجی برایشان ارسال کنم اما من هم اصرار داشتم نمونه تولید داخلی را برایشان بفرستم! با اینکه موقعیت خودم را به خطر انداخته بودم اما با این حرف که: «اگر بد بود پس می‌گیرم» بالاخره آنها را راضی کردم. حالا همان وزارتخانه که میزان استفاده‌اش از نوشت‌افزار قابل توجه است به یکی از مشتریان پر و پاقرص کالای ایرانی تبدیل شده است.» چاووشی می‌گوید که هرکس یکبار فعالیت تولیدکنندگان ایرانی را از نزدیک ببیند وجدانش راضی نمی‌شود که تلاش آنها را با خرید کالای خارجی هدر دهد. او می‌گوید: «وقتی یک شرکت تولیدی با تعصب و غیرت ایرانی سراغ تولید کالای باکیفیت می‌رود در واقع راهی باز کرده تا هزاران نفر نان سر سفره خانواده‌شان بگذارند.»

اعتماد به کالای ایرانی:

علی صداقتی آمده تا برای شرکت محل کارش کلاسور و خودکار تهیه کند. این چندمین بار است که او این فروشگاه را برای خرید انتخاب کرده. صداقتی می‌گوید: «نخستین بار که قصد خرید داشتم اصرار می‌کردم که برایم از نام‌های شناخته شده نوشت‌افزار خارجی جنس بیاورند. بعضی کالاهای ایرانی را با معرفی فروشنده در مغازه دیدم که اصلاً نمی‌دانستم تولیدکنندگان داخلی هم آنها را عرضه می‌کنند. بعد از یکبار استفاده از محصولات ایرانی حالا دیگر به کیفیت آنها اعتماد دارم و دیگر اصراری ندارم کالای خارجی بخرم.»

بچه‌ها را عادت دهیم:

محمدرضا سیدی یکی دیگر از مشتریان فروشگاه است که برای خرید چند دفتر و مداد برای فرزندش که در کلاس چهارم درس می‌خواند آمده است. او می‌گوید: «مسئولان مدرسه از ما خواسته‌اند در خرید دفتر و باقی نوشت‌افزار بچه‌ها دقت کنیم تا هیچ تصویر کارتونی خارجی‌ای روی وسایل نباشد. این موضوع بسیاری از والدین را به طرف خرید نمونه‌های محصولات ایرانی کشانده است.» سیدی معتقد است بچه‌ها از همین کودکی می‌توانند ذهنیت صحیحی از خرید کالای ایرانی داشته باشند: «اگر مدام به بچه‌ها نگوییم که برایت مدادرنگی خارجی خریدم یا مراقب مدادتراشت باش که خارجی و گران است، این مسئله دیگر برایشان عادت نخواهد شد. وقتی کالایی با کیفیت و جذابیت تولید شده دیگر برای بچه‌ها ایرانی و خارجی بودنش فرقی ندارد پس ما بزرگ‌ترها هستیم که باید آنها را از همین سن به کالای تولید داخلی عادت دهیم تا در آینده به چرخیدن چرخ اقتصادی کشورمان کمک کنند.»

منبع: جام نیوز

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟