تولید خربزه ارگانیک

تولید خربزه ارگانیک

علی صفری مهندس بسیجی و یکی از تولید‌کنندگان برتر بسیجی محصول خربزه ارگانیک در استان خراسان رضوی اظهار داشت: یکی از اساسی ترین نیازهای طبیعی افراد این است که تغذیه سالم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از حادترین معضلات جوامع کشاورزی کشورمان ، استفاده بی رویه از سموم کشاورزی است این در حالی است که این باعث می‌شود تا به پیکره جامعه صدمات فراوانی وارد شود و نوعی بی تحرکی، بی اعتمادی و بی تفاوتی نسبت به محصولات کشاورزی داخلی را فراهم کند. از اینرو مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشورمان به وجود می‌آورد. لذا ضروری است که دولت حمایت لازم از محصولات ارگانیک را فراهم آورد تا کشاورزی بتواند کارایی لازم را برای آینده کشورمان ترسیم کند.

تولید خربزه

صفری بیان داشت: به همت کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان خلیل‌آباد موفق به تولید خربزه ارگانیک برای اولین بار در شهرستان خلیل‌آباد شدم.

وی با بیان مراحل چگونگی کشت خربزه افزود: در ابتدا بذر مرغوب و ضد عفونی شده را تهیه کرده و  ۲۳ فروردین ماه کاشت بذر به صورت مستقیم انجام می‌گیرد. جهت افزایش مواد آلی خاک نیز مقدار ۶ تن کود ورمی کمپوست به زمین داده شد.

به گفته این تولیدکننده برتر خربزه ارگانیک ، پس از کشت، مدیریت بوته های خربزه انجام شد و خاک دهی پای بوته ها و هرس برگ های اضافی در دستور کار قرار گرفت. جهت جلوگیری از گزند مگس خربزه به عنوان آفت مهم جالیز ماشوره‌ها ابتدا لای برگ پیچانده شد تا موقع افزایش ضخامت پوست خربزه مورد حمله‌ی این آفت قرار نگیرد. جهت تغذیه گیاه از کودهای کاملا سالم بیولوژیک نظیر جلبک‌های دریایی استفاده شد که مورد تایید اتحادیه اروپا نیز بوده است.

تولید خربزه

صفری خاطر نشان کرد: عدم استفاده از سموم شیمیایی و کشت گیاه شوید در داخل باغ موجب قوت گرفتن جمعیت دشمنان طبیعی آفات نظیر کفشدوزک هفت نقطه‌ای، مگس‌های سیر فیده، زنبور های خانواده ی براکون، انواع جنس و گونه های بالتوری سبز و سنگ شکارگر اوریوس ونیز انواع جنس و گونه های تریکو گرما شد  که همه این موارد دست به دست هم داده و موجب کنترل طبیعی آفات داخل باغ از هر حیث نمود. لذا عامل اصلی این موفقیت را سه عامل تغذیه‌ مناسب و اصولی، آبیاری مناسب و مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‌های گیاهی با نگرش کنترل  غیرشیمیایی است.

منبع: خبرگزاری بسیج

 

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟