پرورش گل های زینتی و آپارتمانی

این روزها بازار فروش گل های تزئینی و آپارتمانی داغ داغ است. از آنجا که بیشتر مردم عاشق زیبایی گل های خوش رنگ و لعاب هستند با برخورد به هر گلدانی که کمی خاص و عجیب تر از بقیه باشد می ایستند، اطلاعاتی درباره‌ی آن می گیرند و اگر خوششان آمد آن را می خرند.

گل های تزئینی و آپارتمانی نمونه ای از همین گل هاست. در طول سال های گذشته، استقبال از این گل ها به قدری زیاد شده که حالا اگر در سطح شهر قدم بزنید بساط دست فروشانی که گل های قلمه زده شده و کوچک آپارتمانی می فروشند را خواهید دید.

به سراغ غلامرضا نصیری، یکی از استخوان خرد کرده های صنعت گل و گیاه رفتیم تا برایمان صفر تا صد پرورش این گونه گل ها را توضیح بدهد. شغلی که می تواند شما را به درآمد ماهیانه‌ی چهارمیلیون تومان هم برساند.

پرورش گل

«اول گل هایت را بفروش، بعد کارت را شروع کن. اگر مشتری نباشد و بیایی در این کار، حسابی ضرر می کنی». آقای نصیری حرف هایش را با   این جمله شروع می کند.او می گوید: «کار پرورش گیاه های تزئینی، فصلی و آپارتمانی سود بالایی دارد اما اگر وارد نباشی ضرر می کنی. ضرر کردن در این کار هم مثل سودی که دارد میلیونی است. یعنی همانقدر که سوددهی این کار بالاست ضررش هم فوق العاده کمرشکن و خطرناک است. پس باید در این کار بسیار ماهر و زبر و زرنگ باشید تا بتوانید به درآمد خوبی برسید.»

اول، کار را یاد بگیرید

برای اینکه کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی را یاد بگیرید باید به سازمان فنی و حرفه ای بروید و دوره های آموزش کاربردی طراحی فضای سبز را بگذرانید. مدت این دوره ها ۱۳۰ ساعت و شش ماهه است. هزینه‌ی این کلاس ها هم بستگی به موارد آموزش دارد و بین چهارصد تا هفتصد هزارتومان متغیر است. «بعد از آموزش، نوبت به اجاره و یا خرید یک زمین برای احداث گلخانه می رسد. در واقع یکی از مهم ترین مراحل کارتان مرحله‌ی انتخاب زمین است. شما باید زمینی را برای این کار انتخاب کنید که خاکش آلوده به قارچ، ویروس و … نباشد و از نظر موقعیت، آب، نور، برق و … هم مشکل نداشته باشد. بهتر است برای انتخاب زمینی که می خواهید آن را برای شروع کارتان انتخاب کنید از یک کارشناس کشاورزی استفاده کنید.»

گلخانه ای که برای شروع کار در نظر می گیرید حداقل باید سه هزارمتر مربع مساحت داشته باشد. هزینه‌ی تاسیس و سر هم کردن تجهیزات گلخانه هم برایتان حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان آب می خورد. «وسایل سرمایشی و گرمایشی، فن، مشمای پلاستیکی مخصوص برای دور اسکلت فلزی گلخانه،سیستم تهویه و … از وسایل موردنیاز گلخانه هستند. همچنین برای این که بتوانید راحت تر کار کنید و در پرورش گل هایتان کم نگذارید باید دو کارگر هم استخدام کنید تا در کنارتان به کارهای گلخانه رسیدگی کنند.»

پرورش گل

حواستان به دمای گلخانه باشد

نصیری می گوید به ازای هر هزارمتر مربع گلخانه ای که دارید، باید یک نیروی انسانی داشته باشید یعنی برای سه هزارمتر مربع باید به غیر از خودتان دو نفر دیگر هم در کنارتان حضور داشته باشند. «هزینه‌ی کارگر برایتان ماهی سه میلیون تومان تمام می شود.»

به گفته‌ی نصیری ارتفاع استاندارد برای یک گلخانه هفت متر است تا هوا به خوبی در آن گردش پیدا کند. همچنین وجود پنجره های سقفی در گلخانه باعث می شود تا راحت تر بتوان دما و هوای داخل گلخانه را کنترل کرد. «با توجه به فصلی که در آن هستید و همچنین نوع گیاهی که می کارید باید دما و هوای گلخانه را تنظیم کنیم. در این صورت به راحتی می توانید از شر آفات و حشره هایی که مضر هستند و به گل هایتان آسیب می رسانند در امان بمانید.»

قدم بعدی ، خریدن بذر و پرورش گل و گیاه مورد نظرتان است. برای این کار باید با توجه به نیاز بازار ، اقدام به کاشتن گل و گیاه کنید. «معمولا بیشتر بذرهایی که در بازار موجودند بذرهای اصلاح شده و وارداتی هستند. با این حال قیمت بذرها با توجه به نوع گلی که می خواهید آن را پرورش بدهید متفاوت است و از ۶۰ هزار تومان شروع می شود و به ۳۰۰ هزار تومان هم می رسد.»

بهترین زمان برای کاشت بذر گل ها

بعد از خرید بذر باید آن را در سینی کشت قرار دهید و بکارید. پس از آن، باید حداقل دو ماه منتظر بمانید تا بذری که کاشته اید ریشه دار شود. مرحله‌ی بعدی انتقال بذر به گلدان و مراقبت و پرورش آن است. البته باید بدانید که هرکدام از بذرها و گل هایی که می خواهید آن را پرورش دهید باید در یک بازه‌ی زمانی خاص کاشته شوند، به گلدان منتقل شوند و بعد به فروش برسند. «بذر بسیاری از گل ها مانند میمون، آلیسم، اطلسی، قلم پل و … باید در اولین ماه های پاییز کاشته شوند. دو ماه بمانند و در اواخر پاییز و اوایل زمستان به گلدان منتقل شوند. البته باید شرایط گرمایی مناسب را برای این گل ها ایجاد کنید تا پژمرده و خراب نشوند و بتوانید آنها را بفروشید.»

بعضی از گل ها مانند شمعدونی، پریوش، جعفری و … در آخرین ماه فصل پاییز قلمه گیری می شوند و تازه در اردیبهشت ماه به گلدان منتقل می شوند. این نوع از گل ها را می توانید یک ماه بعد از انتقال به گلدان بفروشید.

پرورش گل

چه گل هایی بکاریم؟

وقتی از نصیری می پرسیم برای شروع بهتر است از چه گل هایی شروع کنیم به ما این طور جواب می دهد: «گل های اطلسی، جعفری، مریم گلی، مارگریت، گازانیا، داوودی، کلم های زینتی، انواع رزها، ساناز، هفت رنگ، رز نارنجی، انواع درختچه ها و … گل هایی هستند که به عنوان گل تزئینی و باغچه ای به خوبی به فروش می رسند و می توانید با کاشتن و پرورش آنها به سود خوبی برسید.»

برای کاشتن گیاهان و گل های آپارتمانی اما قضیه کمی متفاوت می شود. برای این کار باید با توجه به نیاز بازار اقدام کنید. «در بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها محل قرار گرفتن و موضع خورشید نسبت به خانه بسیار مهم است. برای همین در هر شهری که می خواهید این کار را شروع کنید باید ببینید که مردم چه نوع گل هایی را برای خانه هایشان می برند و آنها را پرورش بدهید. مثلا برای خانه هایی که آفتاب گیر هستند و نور خوبی دارند گل های پریوش، تراوانش، اطلسی، گل های سوزنی برگ و … مناسب هستند.»

درآمد: ماهی چهارمیلیون تومان

نصیری می گوید گل های آپارتمانی به غیر از نور مناسب در شرایطی با رطوبت بالا، به خوبی رشد می کنند. برای همین شهرهای شمالی کشور مثل رامسر و شهرهای استان گیلان در این زمینه حرف اول را می زنند. «البته این حرف به این معنی نیست که در شهرهای دیگر نمی شود این گونه از گل ها را پرورش داد. به طور کلی شهرهایی مثل پاکدشت در استان تهران، دزفول، شهرهای شمال که رطوبت بالایی دارند، کرج، اصفهان، تبریز و مشهد نسبت به جاهای دیگر برای این کار مناسب تر هستند.»

ادارات، سازمان های دولتی، بیمارستان ها، گل فروشی ها و … مشتری های شما در این کار هستند. البته یادتان باشد برای این که سود خوبی در این کار به دست بیاورید باید زمان کاشت و برداشت گل هایتان را با بازار تنظیم کنید. «در پرورش گل و گیاه زینتی و آپارتمانی اگر خوب کار کنید به هیچ عنوان ضرر نخواهید کرد و در بدترین شرایط سود کمی نصیب تان خواهد شد. اگر هم بازار کارتان خوب باشد و روی غلتک بیفتید به راحتی می توانید ماهی چهارمیلیون تومان از این راه کسب درآمد کنید.»

 

آقای کارشناس از یازده سال پیش و چگونگی شروع کارش برایمان می گوید

از پادگان شروع کردم!

آقا غلامرضا مدرک کارشناسی ارشد رشته‌ی کشاورزی را دارد و در زمینه‌ی پرورش گل و گیاه در استان تهران جزو برترین هاست. گلخانه ای که او در آنجا مشغول فعالیت است در روستای فیلستان در پاکدشت واقع شده است، او درباره اینکه چطور وارد این رشته کاری شده است می گوید: «برای گذراندن دوران سربازی به پادگان اقدسیه در ارتش رفتم. آنجا با توجه به رشته‌ای که در آن درس خوانده ام کارهای فضای سبز را به من سپردند و من هم شروع کردم به تولید گل و گیاه و زمین های اطراف پادگان را زیر کشت بردم. در واقع کار کشاورزی در پادگان جزء اولین تجارب من در این زمینه به شمار می آید.»

آقای کارشناس در طول دوران سربازی انواع کشت ها را امتحان کرد و تا می توانست در این زمینه تجربه های مختلفی کسب کرد. «کشت سبزیجات، خیار و گوجه‌ی گلخانه ای، گیاه های بذری و گلدانی و حتی کشت موز را در پادگان با موفقیت اجرا کردم. جالب است بدانید که تمام محوطه‌ی فضای باز در پادگان را خودم با استفاده از پرورش گل های گلدانی تزئین کرده ام.»

بعد از دوران سربازی آقای کارشناس خودش دست به کار شد، یک وام ۱۷۰ میلیون تومانی از بانک کشاورزی گرفت و همراه با دو نفر دیگر از دوستانش یک گلخانه‌ی ۶۵۰۰ متری در پاکدشت افتتاح کرد. «سال ۸۶ بود که گلخانه را تاسیس کردیم. آن زمان هزینه‌ی تاسیس گلخانه برایمان ۴۵ میلیون تومان تمام شد و بقیه‌ی پولمان صرف خرید زمین زیر کشت و همچنین بذرهای اولیه شد.» آقا غلامرضا و شرکایش ابتدا با کاشت صیفی جات کارشان را شروع کردند اما بعد از مدتی ترجیح دادند تا کار با گل های شاخه بریده را هم امتحان کنند. «این کارها سود چندانی برایمان نداشت. برای همین از سال ۹۰ بود که کار گل و گیاه باغچه‌ای، تزئینی و آپارتمانی را شروع کردیم.»

با گذشت چند سال آقای نصیری توانسته است طوری کار کند  که مسئولیت گل کاری ناحیه‌ی دو و سه بهشت زهرا، فضای باز حرم امام خمینی (ره) و … را به او بسپارند، «در این شغل اگر خوب کار کنی کارت شناخته می شود و مشتری ها خودشان به دنبال شما می آیند. برای همین، اراده‌ی بالا، همت، صبر و تلاش در این کار حرف اول را می زند. ویژگی هایی که در من و شرکایم وجود داشت و حالا توانسته ایم به چیزی که مدنظرمان بود برسیم.»

منبع: پولدارشو

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟