پسته ایران در مسیر ثبت جهانی/ جای پای پسته ایران محکم می‌شود

پسته ایران در مسیر ثبت جهانی/ جای پای پسته ایران محکم می‌شود

ابراهیم علوی، دبیر کل انجمن پسته ایران با بیان اینکه هفته گذشته کار ثبت مالکیت معنوی پسته دامغان در وزارت صنعت، معدن و تجارت به پایان رسید، افزود: اسناد مورد نیاز برای ثبت جهانی این محصول به سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ارائه شده و پرونده پسته رفسنجان و کرمان نیز از ۸ماه پیش در حال گذراندن مراحل ثبت هستند.

وی درباره اهمیت ثبت جهانی محصولات کشاورزی، اظهار داشت: امروزه برای محصولات کشاورزی ثبت جهانی برند یک مزیت رقابتی در بازار داخلی و بازارهای صادراتی به شمار می رود و سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) با حمایت از برند و با داشتن تعداد زیادی کشور عضو می تواند امکان رقابت پذیری محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

علوی ادامه داد: ثبت در این سازمان جهانی یک دوره حمایت را به دنبال دارد و حق تقدم ثبت آن را در سایر کشورها ایجاد می‌کند، همچنین با ثبت در این سازمان برند کشور ما  به عنوان یک نشان جهانی به مشتریان در بازارهای صادراتی اطمینان خاطر می‌دهد.

دبیرکل انجمن پسته ایران با تاکید بر کیفی بودن پسته ایرانی نسبت به رقبای خود، بیان داشت: با توجه به کیفیت بالای پسته ایران، این محصول می تواند با ثبت در سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) جای خود را در بازار جهانی پیدا کند و به صادرات محصولات کشاورزی کشور رونق بیشتری ببخشد.

علوی با بیان اینکه تا چند سال پیش ایران در صادرات پسته رتبه اول جهان را داشت، افزود: امیدواریم با ثبت جهانی پسته بخشی از مشکلات تولید و صادرات این محصول حل شود و با توسعه بازارهای صادراتی و افزایش تعداد کشورهای هدف، ایران به جایگاه قبلی خود برگردد.

سال گذشته بیش از ۱۷۰هزار تن پسته در ایران تولید شد که از این میزان ۱۳۵هزار تن به ارزش ۱٫۲میلیارد دلار به بازارهای جهانی صادر گردید. پیش بینی می شود تولید پسته امسال با کمی افزایش به حدود ۲۳۵هزار تن برسد و بیش از ۱۵۰هزار تن آن به ارزش ۱٫۵میلیارد دلار صادر شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

 

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟