ظرفیت عظیم پسماند برای اشتغال زایی در کشور

ظرفیت عظیم پسماند برای اشتغال زایی در کشور

کارگاه تخصصی “مدیریت پسماند و چرخه بازیافت” با حضور اعضای کارگروه علمی مدیریت پسماند مجمع عالی بسیج گیلان و سمن های محیط زیستی شهرستان تالش و با حمایت شرکت پاک انرژی سازه فاطر در دفتر مرکزی این شرکت واقع در تالش برگزار شد.

رشید ره دبیر اجرایی کارگروه علمی مدیریت پسماند مجمع عالی بسیج گیلان و مدرس این کارگاه با بیان اینکه پسماند ظرفیت عظیمی برای اشتغال زایی در تمامی استان های کشور فراهم نموده است، افزود: تولید زباله محصول فعالیت های مختلف بشر است که امروزه با پیچیده شدن روابط، تغییر شیوه زندگی و توسعه همه جانبه نسبت به گذشته، تغییرات زیادی به لحاظ کمی و کیفی داشته است.

وی ادامه داد: از آغاز زندگی بشر تاکنون تولید پسماند در بخش های مختلف خانگی، کشاورزی، درمانی و بهداشتی و نیز صنعت جزء جدایی ناپذیر زندگی او بوده و تولید انواع این مواد در شکل های مختلف معضلات محیط زیستی عدیده ای را در پی داشته است.

ره با اشاره به اینکه مواد زائد جامد طیف وسیعی از زائدات تولید شده مناطق مسکونی، تجاری و صنعتی را تشکیل می دهند، گفت: این مواد هم از نظر منبع تولید و هم از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی بسیار متنوع هستند.

پسماند

دبیر اجرایی کارگروه علمی مدیریت پسماند در ادامه تصریح کرد: هدف از مدیریت مواد زائد جامد شهری، حمایت از سلامتی عمومی، جلوگیری از تراکم مواد زائد و پیشگیری از بوهای نامطبوع و ناخوشایند و حذف چشم اندازها و صحنه های زشت زائدات شهری از نقطه تولید تا دفع نهایی، از طریق یک شیوه صحیح و سیستماتیک است.

وی با بیان اینکه سالانه بیست میلیون تن زباله در کشور تولید می شود، اظهار کرد: در ایران، با سرانه تولید زباله خانگی ۸۰۰ گرم، روزانه در حدود ۵۰ هزار تن مواد زائد جامد تولید می شود.

ره جمع آوری، حمل و نقل و دفع مواد زاید جامد شهری را به عنوان یکی از معضلات شهری در کل جهان ذکر کرد و افزود: تولید انبوه زباله در شهرها معضلات بهداشتی، زیست محیطی، اقتصادی- اجتماعی، حمل و نقل، ترافیک و غیره را به وجود آورده است.

ره ادامه داد: کمبود یا از بین رفتن محل های سنتی دفع زباله، کنترل های سخت زیست محیطی ناظر بر دفع زائدات و پسماندها، افزایش حجم و وزن آنها به ویژه در کشورهای صنعتی و شهرهای بزرگ، همگی سهم بسزایی در ازدیاد سریع هزینه خدمات و پشتیبانی دفع پسماندها داشته است.

وی افزود: مدیریت مواد زائد جامد شهری در کشورهای صنعتی به عنوان فعالیتی فرابخشی مطرح است و جزء موارد توسعه پایدار محسوب می شود و به تمام عملیات و اقدامات این سیستم با دید توسعه پایدار نگاه می شود.

پسماند

ره با بیان اینکه متوسط جهانی بازیافت زباله ۷۰ درصد و در ایران حدود ۲۰ درصد است، تصریح کرد: امروزه کمتر از ۱۰ درصد مواد زائد شهری در کشورهای در حال توسعه بازیافت می شوند و تنها مقدار اندکی از این مواد بازیافتی از استانداردهای قابل قبولی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه بازیافت و استفاده مجدد از مواد زائد به عنوان یک الگوی اقتصادی پربازده در سطح جهان مطرح است، گفت: کاهش حجم زباله تولیدی و جلوگیری از آلودگی بیشتر محیط، کاهش هزینه های تهیه مواد اولیه و صرفه جویی در مصرف انرژیی از مهمترین فواید بازیافت می باشد.

ره در ادامه تصریح کرد: در کشورهای مختلف با توجه به کمیت و همچنین ماهیت زباله های تولیدی روش های مختلفی جهت بازیافت و استفاده مجدد از زباله نظیر تولید پودر ارپون، بازیافت انرژی حرارتی، تولید قارچ خوراکی، تهیه اسانس میوه و اسیدهای گیاهی، تهیه سلولز خالص یا آلفا سلولز به کار گرفته می شود. و در برخی از کشورها نیز از طریق کمپوست با این زائدات، خاک های آلوده نفتی پالایش می شود.

وی در پایان با اشاره به نامگذاری سال ۹۶ به اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: لازم است زیرساخت های لازم برای استفاده از ظرفیت های موجود در حوزه پسماند گیلان فراهم شود.

 

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟