از مزرعه چند منظوره تا پرورش ماهی در استخری ساده

عرصه های فعالیت اقتصادی متنوع و گوناگون اند و افراد با مهارتها،تجربیات،علایق و سرمایه اولیه متفاوت می توانند در عرصه های مختلف وارد عمل شوند و فعالیت تولیدی و اقتصادی خود را شروع کنند.

عرصه تولید و پرورش آبزیان از جمله عرصه های تحقق اقتصاد مقاومتی است که بسیج سازندگی نیز در این زمینه آموزشها،تسهیلات و حمایتهایی را در برنامه خود دارد.

پرورش ماهی

محمد رضا شیبانی نظامی بازنشسته اردکانی است که در حال حاضر در روستای رباط پشت بادام زندگی می کند و توانسته است با همت بالای خود و ایجاد ایده جدید در این روستا به پرورش ماهی پرداخته و برای خود و چند تن دیگر ایجاد شغل کند.

وی در خصوص انگیزه ایجاد این پرورش ماهی در روستا گفت: من پس از بازنشستگی و با توجه به صحبت های رهبر انقلاب مبنی بر توجه به روستاها و همچنین برای پیشبرد گفته های رهبر و ایجاد اشتغال در روستاها، در سال ۹۰ به ساخت مزرعه چند منظوره پرداختم.

این کارآفرین اردکانی اظهار داشت: در واقع من با ایجاد این مزرعه چند منظوره توانسته ام هم به کشاورزی رونق داده و هم در کنار آن با استفاده از استخری که در مزرعه وجود دارد به پرورش ماهی بپردازم و در نظر دارم اگر شرایط جوی و مالی به خوبی پیش رفت به پرورش دام بپردازم.
وی ادامه داد: این استخر در مزرعه ای که به نام برادرم هست وجود دارد که در پرورش ماهی با او شریک هستم اما این استخر در واقع مکان آزمایشی حساب شده و قرار است با ۴۰ هکتار زمینی که از منابع طبیعی گرفته ام استخرهای مناسب ساخته و این پرورش ماهی را گسترش دهم.

شیبانی تاکید کرد: اگر این کار موفق شود می تواند انگیزه ای برای روستا نشینان و همچنین جوانان باشد تا از نبود کار در جامعه اظهار نا امیدی نکنند. در واقع با گسترش این پرورش ماهی میتوان برای چندین نفر اشتغال زایی کرد.

این آزاده جنگ تحمیلی گفت: من با اعتقادی که در زمینه اقتصاد مقاومتی داشتم وارد این عرصه شدم اما تابحال هیچ یک از مسئولین که به این عرصه ارتباط دارند کمکی به ما نکرده اند. تنها ارگانی که به ما در این راه کمک کرد و وامی به ما داد بسیج سازندگی بود که جا دارد از آنها تشکر داشته باشم.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴برای وامی در جهاد سازندگی ثبت نام کردم که روالش را طی کرد و تایید شد اما هنوز این وام به ما پرداخت نشده است و هر بار که مراجعه کردیم گفتند بودجه نداریم و پولی در کار نیست.

محمدرضا شیبانی ادامه داد: پرورش ماهی فعلا در استخر کوچک و به صورت آزمایشی است که در حال حاضر برداشتی حدود یک هزار ماهی دارد که در همان روستا به فروش می رسد.

وی افزود: در ابتدا برای آزمایش ماهی قزل آلا پرروش دادیم و در سری بعد ماهی سرد آبی را پرورش دادیم که به دلیل گرمای هوا به نتیجه خوبی نرسید و در حال حاضر به پرورش ماهی گرم آبی کپور و آمل پرداختیم که منتظر نتیجه هستیم.

فعال عرصه اقتصاد مقاومتی ادامه داد: اگر استخر اصلی ساخته و فعال شود حدود ۸ هزار ماهی پرورش خواهند یافت. در حال حاضر نیز ماهی هایی با ۴الی ۵ کیلو در استخر وجود دارد که نشان از موفقت کار بوده است.

وی درخصوص سرمایه اولیه برای شروع کار گفت: زمین این کار ارثیه پدر بود که در آن فعالیت را شروع کردیم اما تا بحال برای ساخت مزرعه و استخر حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ام.

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟