کمک به اشتغال جوانان با کارآفرینی در مسجد

گفتگوی مسئول دبیرخانه‌ی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با خبرگزاری علم و فناوری در ارتباط با راهکارهای کارآفرینی و نمونه‌ کسب‌وکارهای موفق مسجدی.

چرا موضوع کارآفرینی و آموزش کسب‌وکار را از مساجد آغاز نموده‌اید؟

مسجد، همیشه مبدأ حرکت‌های اجتماعی بوده است. فریاد ملت ایران و شروع انقلاب اسلامی، ابتدایش با مسجد بود. در زمان هشت سال دفاع مقدس، محل ثبت‌نام، آموزش و اعزام نیروها همین مسجد بود.

مسجد

مسجد تنها پایگاه مردمی است که ظرفیت پذیرش و ظهور حرکت‌های بزرگ را دارد. وقتی به جامعه‌ی مسجدی دقیق می‌شویم، افرادی با توانمندی‌ها و کسب‌وکار مختلف که دارای دریایی از تجربیات هستند مشاهده می‌کنیم.

مشکل بزرگ جامعه در حال حاضر، ازدواج و اشتغال جوانان است. ما معتقدیم که مسجد به‌عنوان یک شبکه اجتماعی واقعی، با ظرفیت‌هایی که عرض کردم، می‌تواند بخش عظیمی از این دو مشکل را حل کند. من، خودم در کانون مسجد رشد کرده و صاحب ایده‌های کارآفرینی هستم. برخی را شکوفا کردم و به نتیجه هم رسیدم. البته در این مسیر، شکست نیز خورده‌ام. به خاطر تمام این شکست‌ها و موفقیت‌هایی که داشته‌ایم، با مشورت و همراهی سایر دوستان، سعی‌مان بر این شده که با ورود به مساجد، بتوانیم جوانان را با مسیر درست کارآفرینی و موضوعات کسب‌وکار آشنا کنیم.

شروع این حرکت از چه تاریخی بوده است؟

از نیمه‌ی دوم سال ۹۵، فعالیت دبیرخانه‌ی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور آغاز گردید. در ابتدا، از هر استان یک نفر نیروی جوان علاقه‌مند به کارآفرینی و خلاقیت، توسط کانون‌های فرهنگی هنری همان استان به دبیرخانه مرکزی معرفی شدند. با همین نیروها، دی‌ماه سال گذشته اولین دوره‌ی کارآفرینی را در تهران برگزار کردیم. این افراد بعد از بازگشت به استان‌ خود، نماینده‌‌ی دبیرخانه در آن استان شدند که پیگیر اجرایی کردن اهداف دبیرخانه در منطقه‌ی خود هستند.

مسجد

آیا این شیوه‌ی کارآفرین کردن مفید خواهد بود؟!

من، خودم یکی از چندین خروجی کانون مسجد امام حسن مجتبی (ع) هستم. مسجد ما در منطقه‌ی ۱۹ جنوب شهر تهران قرار گرفته است. مدتی هم مسئول کانون بوده‌ام. در کانون فرهنگی هنری مساجد، یک مشکل بزرگ این است که آینده‌نگر نیستیم. برای چند سال بعد یک نوجوان مسجدی فکر نمی‌کنیم. برای مثال، یک نوجوان با سن حداقل دوازده سال، وارد کانون مسجد شده، ثبت‌نام کرده و در برنامه‌ها شرکت می‌کند. همین نوجوان، وقتی به سن اشتغال و ازدواج که می‌رسد و دغدغه‌ی کار و زندگی خوب را پیدا می‌کند، حضورش در مجموعه‌ی کانون و مسجد، کم‌رنگ می‌شود. این در حالی است که نسل ما قبل او، این جوان را برای همین امروز پرورش داده بودند تا برای نسل بعدی خود، وقتی برای تربیت دینی‌شان داشته باشد.

حال اگر همین کانون مسجد بتواند دغدغه‌ی ازدواج و اشتغال را برای او هموارتر کند، این نیروی مفید را از دست نخواهد داد. ما باید توان نیروهای کانون را به سمتی حرکت بدهیم که خود به فکر کارآفرینی و تولید ثروت بیافتند. در این صورت است که کانون‌های مساجد، یاوران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

شما به عنوان دبیرخانه‌‌ی این ستاد، چه کمکی به جوانان مسجدی می‌کنید؟

ما معتقدیم که کانون‌های مساجد باید خودشان تولید ثروت کنند. در دبیرخانه‌ی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، حداقل کار ما این است که بچه‌های مسجدی علاقه‌مند به کارآفرینی را شناسایی کرده و مسیر موفقیت را به آن‌ها نشان دهیم. ایده‌هایشان را کامل‌تر کرده و مسیر حرکت را برایشان تسهیل می‌کنیم. خود بنده، یک‌زمانی، حدود ۵۰ میلیون تومان ضرر کردم. فقط به خاطر اینکه اصول کسب‌وکار را بلد نبودم. ما این مشکلات را لمس کردیم و اکنون برای تکرار نشدن، داریم به جوانان مسجدی، آموزش‌های کارآفرینی و خلاقیت را می‌دهیم.

شرط موفقیت کانون‌های مساجد در این خصوص چیست؟

نیروهای مسجدی، این تکلیف را بر عهده دارند که فرمایشات و نگاه‌های رهبری را در مجموعه‌ی خود پیاده‌سازی کنند. اساتید کلاس‌های خلاقیت و فناوری ما، خود بزرگ‌شده‌ی همین مساجد هستند و اگر به جایگاهی از موفقیت دست یافته‌اند تنها به خاطر دغدغه‌شان بوده است. بنده، یکی از شروط موفقیت نیروهای کانون مساجد را دغدغه‌مند بودنشان می‌دانم. دغدغه به کارآفرینی و کسب‌وکار حلال، دغدغه به توسعه و آبادانی کشور و…

خروجی دبیرخانه‌ی ستاد اقتصاد مقاومتی تا به امروز چه بوده است؟

وقتی شرکت‌کنندگان اولین دوره، به استان‌های خود برگشتند، تعدادی رویداد کارآفرینی به وقوع پیوست.

در گیلان، کسب‌وکاری با موضوع حصیربافی و بوم‌گردی ایجاد شد. نزدیک ۴۰ نفر شاغل شدند.

در یکی از کانون‌های مازندران، یک گروه ۱۰ نفره از بچه‌های مسجدی، تشکیل یک گروه نرم‌افزاری را دادند و یک بازی موبایلی در سطح ملی تولید کردند که به‌زودی وارد بازار می‌شود.

در شهر همدان، کارآفرینی تربیت شد که با حمایت امام‌جمعه‌ی شهرستان، مجمع خیرین کسب‌وکار را شکل دادند و تا به این لحظه، ۳۰ نفر را شاغل کرده‌اند.

خلاصه، توی همین ابتدای کار دبیرخانه‌ی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و با همین حداقل‌ها، ۸۰ نفر صاحب شغل شده‌اند. نکته‌ی مهم اینجاست که ما کار خارق‌العاده‌ای انجام ندادیم، ما فقط نیروهای خلاق را شناسایی کرده‌ایم. برایشان با حضور اساتید کارآفرین مسجدی، کارگاه دو روزه برگزار کرده‌ایم و آموزش صحیح کسب‌وکار را به آن‌ها یاد داده‌ایم. مابقی مسیر را خودشان رفته‌اند و هر جا که گیر کرده‌اند ما جلو آمده‌ایم و مسیر را هموار کرده‌ایم. مشکلات راه را با افراد خبره و کار بلد در میان گذاشته‌ایم و راه‌حل پیدا کرده‌ایم. فقط همین.

حرف آخر؟

امام خمینی (ره) نامه‌ای دارند خطاب به آیت‌الله مهدوی کنی (ره) که در بخشی از آن می‌فرمایند: ما انقلاب کردیم که مساجد را اداره کنیم. ایشان در این نامه، از وضعیت آن زمان مساجد (سال ۶۱، اگر اشتباه نکنم) اعلام ناراحتی می‌کنند و استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت مسجد را خواستار می‌شوند.

این تأکید امام (ره) نشان از اهمیت مسجد دارد. پس اگر مدرسه، فرهنگسرا و… حول محور مسجد قرار بگیرد برکات خوبی را شاهد خواهیم بود و کلام آخر این باشد که ما معتقدیم که کانون‌های مساجد یاوران نظام بوده‌ و هستند.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

2 نظر
  1. kamalartin 7 سال پیش

    بسم الله الرحمن الرحیم
    بنا م خداوندی که انسان را والاتر و برتر از همه چیز و خلاقتر از همه افرید.

    احتراما در راستای توضیحات تکمیلی در مورد طرح استارتاپی – کارافرینی
    توسعه روستایی و مناطق محروم در شاخه کسب و کار های خانگی و نوپا:

    با طرح نوین استارتاپی – کارافرینی شما قادر خواهید بود تعداد ۱۰۰۰۰ نفررا در مناطق محروم و روستایی در سراسر کشور بصورت همزمان اموزش داده و تجهیز کارگاه خانگی نمایید. در این نوع از اموزشها بخاطر وجود معادن سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی اطراف مناطق محروم و روستایی- کارجویان تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی و ساخت مسکوکات نقره و طلا و بدلیجات را اموزش دیده و بعد از تجهیز کارگاه تولید خواهند نمود.در این نوع طرح استارتاپی برای راه اندازی کسب و کار خانگی از جستارهای نوین استفاده شده است بطوریکه هزینه اموزش را برای هر نفر فقط ۱۰۰ هزار تومان است و برای خرید ابزارالات به جای ۳۰ میلیون تومان فقط ۷ میلیون تومان نیاز به هزینه خواهد داشت.
    ۰۹۱۰۲۴۱۵۳۲۹

    • نویسنده
      نکوئی 7 سال پیش

      با سلام
      ممنون از توجه شما. اگر تمایل دارین کار شما را در سایت معرفی کنیم یه گزارش کاملتری از کارتون به همراه عکس برای ما بفرستین.

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟