تحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش شتر

تحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش شتر

اقتصاد مقاومتی از جمله مباحثی است که چند سالی است توسط مقام معظم رهبری  مطرح شده و به عنوان ناجی شرایط فعلی اقتصاد کشور و معیشت مردم از آن یاد می شود.
در حوزه اقتصاد مقاومتی آنچه که حائز اهمیت است بحث اشتغال است که جمعی از بسیجیان و کارآفرینان شهرستان گمیشان استان گلستان به خوبی توانسته اند در این زمینه گام بردارند و با ایجاد و راه اندازی کارگاههای کوچک اقتصادی و مزارع پرورش بوقلمون،شتر مرغ ،پرورش ماهی و … گام مؤثری در راه تحقق این شعار مقام معظم رهبری بردارند .

از جمله فعالان این عرصه در شهرستان گمیشان می توان به یکی از پرورش دهندگان شتر در این شهرستان اشاره کرد که با دریافت تسهیلات از بسیج سازندگی شهرستان اقدام به توسعه مزرعه پرورش شتر  خود کرده و در کنار فعالیت های کشاورزی به این شغل نیز مشغول است.
آقای شهرام کمی چند سالی است که با ایجاد مزرعه پرورش  علاوه بر تامین معیشت خانواده ،زمینه اشتغال فرزندان خود را نیز در این عرصه  فراهم آورده است.


آقای کمی با بیان اینکه در این مزرعه هم شتر  مولد و هم شتر نوزاد وجوان نگهداری می شود،خاطرنشان کرد:در حال حاضر ۱۴ شتر در این مکان نگهداری می شوند که در فواصل زمانی مختلف  تعداد شترها تغییر می کند وی خاطر نشان کرد:هزینه اولیه راه اندازی این مرکز به صورت شخصی تامین گردید اما برای توسعه این مرکز در چند نوبت  از تسهیلات بسیج سازندگی استفاده کره ام وی همچنین درآمد سالانه خود را حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون در سال با فروش دوغ شتر و گوشت شتر اعلام میکند.
همچنین احمد اسلامی فر مدیر اقتصاد مقاومتی سازمان بسیج سازندگی سپاه نینوا گلستان بیان کرد صنعت شترداری در حال انقراض است و عدم توجه به پرورش این دام با ارزش در کشور ایران، با وجود ظرفیت‌های موجود در این سرزمین، انسان را به یاد ضرب‌المثل معروف «شتر دیدی؛ ندیدی» می‌اندازد چرا که صدای زیبای کاروان‌های شتر که با ساربان‌های خود به دل کویر می‌زنند، سکوت خشک بیابان‌های برخی از استان های کشور را در هم می‌شکند . کشور ایران دارای ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه ای در برخی از استان ها و شهرها است که برای تولید و پرورش شتر بسیار موقعیت خوبی را دارند و یکی از این استان ها، گلستان است که با دارا بودن مناطق کویری و نیمه کویری بسیار وسیع و آب و هوای گرم و متعادل و گونه های خاص گیاهی از دیرباز یکی از نواحی مستعد پرورش شتر در کشور بوده و زیست این حیوان در این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است و با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و وجود علوفه و آب فراوان یکی از زیستگاه های مهم این دام در کشور به شمار می آید.
فی الواقع شتر به مشخصات زیستی و صفات پرورشی و تولیدی خاص به خود از انواع مناسب جهت نگهداری و رشد محصولات دامی با بازدهی اقتصادی بسیار خوب در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان گلستان است.

منبع: سازمان بسیج سازندگی

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟