تحقق اقتصاد مقاومتی در دستان دختران روستای خاصِکول

روستا

اقتصاد مقاومتی که طی چند سال اخیر به واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران به ادبیات اقتصادی کشور افزوده شده است، ساختاری نظام‌مند است که در آن تهدیدها به فرصت‌ها تبدیل شده و زمینه رشد و توسعه اقتصادی و در نهایت عدالت اجتماعی را به همراه می‌آ‌ورد.

مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بر اقتصاد مقاومتی تأکید بسیار داشته و در نامگذاری سال‌ها بر این واژه توجه ویژه دارند و ایشان اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی می‌کنند.

با توجه به ضرورت موضوع، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کنار سایر نهادها مانند بسیج، بازوی پرتوان و موثر برای تحقق اقتصاد مقاومتی و مطالبات رهبر انقلاب هستند و لازم است کانون های مساجد برای این امر برنامه داشته باشند.

کانون‌های مساجد با همکاری اعضای کانون و اصحاب مسجد با محوریت ائمه جماعات باید تمام تلاش خود را جهت تحقق شعار سال و بهبود وضعیت معیشتی مردم به کار گیرند زیرا این همان خواسته‌ مقام معظم رهبری و جزو اهداف نظام اسلامی است.

کانون فرهنگی هنری میثاق رودبار یکی از کانون‌هایی است که اقتصاد مقاومتی را در این روستا تحقق بخشیده و موجب کارآفرینی دختران عضو کانون شده است.

روستای خاصکول در ۱۵ کیلومتری شرق رستم آباد در محدوده شهری تنکابن قرار دارد که نامش از دو واژه «خاص» و « کول» گرفته شده است. خاص به درختان راش و ممرز گفته می‌شود و کول به معنای « جای بلند » است در کل خاصکول به معنای جای بلندی است که درختان راش و ممرز در آن می روید.

روستایی کوهستانی و بسیار خوش آب و هوا، با چشم اندازهای طبیعی و دوست داشتنی که دیدگان هر انسانی را مجذوب خود می‌سازد و در ارتفاع بیش از ۲ هزار متری از سطح آب های آزاد واقع است.

بعد از عبور یک ساعته از جاده توتکابن به خاصکول، به جاده‌ایی خاکی می‌رسی که ناهموار بودن آن، تردید از ادامه راه می‌دهد، اما مصمم به مسیرت ادامه می‌دهی و با عبور از کوچه‌های تنگ روستا با پرچین‌ها و دیوارهای کاهگلی، کودکانی متعجب از حضور غریبه‌ایی در روستا و همهمه اهالی، به انتهای جاده می‌رسی. ساختمانی کوچک که تابلوی کارگاه تولید عرقیجات رند بر آن آویخته شده، دلالت بر اتمام مسیر و رسیدن به مقصد می‌دهد.

دختری حدوداً ۲۸ ساله به همراه پدر پیرش منتظر ورود ماست و با لبخند خوش‌آمدگویی گرمی کرده و ما را به درون کارگاه هدایت می‌کند. کارگاهی کوچک که به همت یکی از اهالی روستا که ساکن شهر رودبار است با تسهیلات صندوق کارآفرینی امید دایر شده تا استان را در تولید عرقیجات بومی خودکفا کند.

روستا

مریم امیرپور، مسئول کانون فرهنگی و هنری میثاق روستای ولیجار در جوار روستای خاصکول است که توانسته با اجرای طرح پرورش گیاهان دارویی ضمن کارآفرینی برای بانوان روستا و کانون خود، الفبای اقتصاد مقاومتی را بخش کند.

وی با تاکید بر اینکه باید طبق منویات رهبر معظم انقلاب بستر تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنیم به خبرنگار گفت: متولیان امور فرهنگی مساجد باید زمینه ساز آموزش‌های اقتصاد اسلامی در مساجد باشند.

امیرپور اظهار کرد: نمایش جلوه‌های کارآفرینی نظام به عنوان نهاد تحقق آرمان‌های انقلاب باید در مساجد صورت گیرد.

این بانوی فعال فرهنگی با تحقیق بر گیاهان دارویی که با توجه به شرایط آب و هوایی، زمینه رشد خوبی در این روستا دارند و با حمایت اعضای کانون زمین‌های بایر اطراف را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده و همه اعضای کانون را درگیر این امر کرده است.  وی با بیان اینکه در گذشته کشت دانه‌های روغنی چون کلزا و آفتابگردان در این منطقه رونق داشته اما امروز اثری از آنها نیست افزود: مهدی بشاش، یکی از اهالی روستا با کمک تسهیلات صندوق کارآفرینی امید کارگاه کوچک عرقیجات دایر کرده و چون خود در این روستا زندگی نمی‌کند کارگاه با مدیریت بنده و همکاری اعضای کانون در حال فعالیت است.

روستا

این بانوی فعال رودباری با بیان اینکه با شرکت در کلاس‌های اسانس داروهای گیاهی، آموزش‌های لازم را فرا گرفتیم افزود: یکی از اعضای کانون که از فعالان طب سنتی روستاست کار تحقیق بر گیاهان دارویی، شناسایی و شرایط کشت آن را انجام می‌دهد.

وی با تشریح جزئیات چگونگی عرق‌گیری از گیاهان دارویی ما را به سمت مزرعه کشت بابونه که پدرش در حال هرس کردن مسیر دسترسی به آن بود، هدایت کرد که با سختی و مشقت‌های اعضای گروه جوانه‌های کوچک بابونه در آن قابل مشاهده بود. مریم با همکاری دوستانش توانسته بود زمین بایر را آماده کرده و در آن بابونه بکارد و با اشتیاق جوانه‌های بابونه را که سر از خاک بیرون آورده بودند نشان داده و آن را حاصل دسترنج اعضای گروهش می‌دانست. امیرپور این کارگاه را تنها کارگاه تولید عرقیجات در منطقه و نخستین تولید کننده عرق برگ زیتون در استان دانست و ادامه داد: با همکاری پنج نفر از دختران عضو کانون که همگی دارای تحصیلات کارشناسی هستند، تحقیقاتی بر روی گیاهان دارویی کرده و زمینی با وسعت ۲ هکتار را برای نخستین بار به صورت دیم به کشت بابونه اختصاص دادیم که نخستین محصول آن تا دو ماه آینده به بار می‌نشیند. وی افزود: هر هکتار ۶۰۰ کیلو بابونه خواهد داشت که ۲ تا ۳ تن عرق از آن حاصل می‌شود.

روستا

مسئول کانون فرهنگی و هنری میثاق با بیان اینکه ۱۱ عرق گیاهی در این کارگاه تولید و تهیه می‌شود، تصریح کرد: گیاهان دارویی به همت اعضای کانون به صورت کوهی جمع آوری می‌شود و در کارگاه به کمک ۱۰ نفر از اعضای کانون تمیز و زائده‌های آن جدا می‌گردد.

امیرپور اذعان کرد: در حال حاضر روزی ۱۰۰ لیتر عرقیجاتی چون خارشتر، برگ زیتون، کاسنی، گل گاوزبان، بابونه، نعنا، شاتره، خار مریم و .. تولید می‌شود که درصدد گرفتن تسهیلات برای تعویض دیگ و افزیش تولیدات هستیم. این گروه کانونی با همت و تلاش علاوه بر تولید عرقیجات درصدد کشت بهتر و با کیفیت‌تر و ارائه محصولی ناب به مردم هستند. اعضای گروه با پرورش گل محمدی در چند نقطه این روستا و روستاهای همجوار در تلاشند تا گل محمدی باکیفیت‌تر تولید کرده تا گلابی مرغوب را تحویل مردم دهند.وی با بیان اینکه جمع آوری کوهی گیاهان دارویی برای تولید عرقیجات کافی نیست افزود: اعضای گروه به روستاهای مختلف رفته و گیاهان کشت شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و به صورت دستی عرق آن را گرفته و مرغوب‌ترین به صورت انبوه تولید می‌شود.

امیرپور ادامه داد: همه ساکنین این روستا و روستاهای همجوار به ویژه بانوان ترغیب به کشت داروهای گیاهی شده‌اند تا بتوانند با فروش آن به کارگاه، منبع درآمدی برای خود ایجاد کنند.

روستای خاصکول

وی با بیان اینکه درصدد افزایش سطح زیرکشت خود هستیم افزود: داروهای گیاهی دارای فواید بسیاری برای انسان بوده که در سال‌های گذشته مورد غفلت قرار گرفت اما چندسالی است که میل و رغبت مردم به استفاده از این عرقیجات که خاصیت‌های درمانی و دارویی دارند، بیشتر شده است.

مسئول کانون فرهنگی و هنری میثاق با بیان اینکه این کارگاه موجب اشتغالزایی مستقیم ۶ نفر و غیرمستقیم ۱۵ نفر در فرآیند بسته بندی و نقل و انتقال و فروش شده است افزود: با افزایش سطح زیر کشت و تنوع محصولات، تعداد بیشتری از ساکنان روستا در کارگاه مشغول به کار خواهند شد. وی با بیان اینکه یکسال از فعالیت این کارگاه می‌گذرد اذعان کرد: توانستیم جوانان تحصیلکرده بسیاری به ویژه دختران را که بیکار بوده جذب کارگاه کنیم و تیم‌های تحقیقاتی، اجرایی و عملیاتی تشکیل دهیم.

امیرپور با اشاره به اینکه مسئول آزمایشگاه، لیسانس صنایع غذایی دارد اذعان کرد: حدود ۶۰۰ نفر در این روستا زندگی می‌کنند که عمده جوانان آن تحصیل کرده‌اند و به کشت داروهای گیاهی روی آورده‌اند.

وی با بیان اینکه کار کشت در این منطقه به دلیل برف گیر بودن فقط در ۶ ماهه نخست سال صورت می‌‌گیرد اذعان کرد: فصل کم آبی در این روستا بسیار است و فرماندار رودبار در بازدید از این کارگاه قول مساعد برای تامین آب روستا را داده است. امیرپور از همه مسئولان شهرستان خواست تا با فراهم سازی زیرساخت‌های لازم برای روستا چون آب و راه، جوانان روستا را که با همتی جهادی تلاش در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، یاری کرده تا از مهاجرت این قشر به شهرها جلوگیری کرده و کسب و کار روستایی رونق یابد.

مدیران کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد به مانند این بانوی فعال رودباری باید با جدیت و تلاش مستمر، راهکارهای عملیاتی تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ـ اشتغال» را طراحی کرده و اجرا کنند چرا که نخستین نقش کانون‌ها در ورود به اقتصاد مقاومتی، کارآفرینی است.

کانون‌های مساجد باید طرح‌های اقتصاد مقاومتی را مردمی کنند، طرح‌هایی که علاوه بر ایجاد اشتغال برای یک فرد، سایر اعضاء خانواده و روستا را مشغول کرده و برای آنها درآمدزایی کند.

منبع:خبرگزاری شبستان

بدون نظر

پاسخی بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

تماس با ما

عمران و آبادی مسجد افتخار ماست.

ارسال کردن

©2024 - مسجد کارآفرین . ایده و اجرا :رویش رسانه

با شناسه کاربری خود وارد شوید

مشخصات خود را فراموش کرده اید؟